expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Isnin, 20 Jun 2011

JaNGaN hANYa MeNGhInA wAniTa..!

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab ye..^^ tak jawab dosa..jawan sayang..he3..^^ [comel btul ayat ni..mcm aku..ha3..suka2..] okey..! setelah terasa agak lama tak menulis, aku rasa inilah masa yang paling sesuai sebab akupun tengah cuti ni..hu3..sebelum ni asyik sibuk sertai contest lah, segmen lah, bloglist dan macam-macam lagi..[he3..aku mmg suka sertai semua ni..^^] dan selama aku tak buat entry baru, macam-macam yang aku nak luahkan..lagi-lagi bila aku sekarang ni dah ter'rajin' blogwalking..^^ he3..

p/s : gambar sumbangan pak cik google..
gambar tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang dah meninggal dunia..~

okey..! aku nak tanya sikit lah kan..apa pandangan korang semua pada dua gambar di atas..? hu3..mesti korang akan cakap yang
 "lelaki tu artis, Zed Zaidi..biasa je aku tengik..tak ada apa-apa yang pelik..hensem tu..!"
hu3..betul kan..? dan sekarang cuba pula lihat gambar wanita berdua tu..apa yang korang nak cakap..?
ni mesti cikaro ni..hu3..dah lah tak pakai tudung, pastu amik gambar seksi..ingat cantik ke..hu3..
nampak tak perbezaan minda kita ni..asal kan perempuan seksi sikit je kita dah kutuk bukan main..cakap dia ni tak ada maruah lah, apa lah..macam-macam..memang lah perempuan yang tak pakai tudung tu tak baik..sebab dia tidak menjaga aurat dia..tapi itu urusan dia dengan ALLAH..mungkin kita nak nasihat dia supaya dia berubah, tapi betul ke cara kita nasihat dia..betul ke dengan kita kutuk-mengutuk dia, dia akan berubah..no way...! kalau setakat kutuk tu boleh tahan lagi lah, tapi kalau yang siap buat entry tentang dia, kan dah jadi sesuatu yang memalukan..bila kita buat begitu bermakna kita dah buka aib dia..dek kerana nak buat baik, akhirnya kita juga yang dapat dosa..hurm..
jaga mulut..jangan sampai membuka aib orang lain..[google..]

okey..!cuba korang pergi padang bola petang-petang..lagi-lagi kalau time orang tengah main bola..mesti kebanyakan lelaki-lelaki yang sedang main bola  tu pakai seluar pendek je kan..mesti lah punya..jarang jumpa mereka yang pakai seluar panjang time main bola..[kalau ada pun segelintir sahaja..] tapi kenapa kita tak kutuk mereka..mendedahkan aurat juga..lagi-lagi yang kalau main, memang guna seluar yang betul-betul pendek sehingga menampakkan peha nya yang tak seberapa putih tu..[oopppss..he3..]..tak ada pula kita sibuk tulis dekat FB ke cakap :
apa nak jadi lah dengan budak lelaki sekarang ni..main bola bukannya nak tutup aurat..
kenapa tak cakap macam tu pula..? kalau lah perempuan yang tak tutup aurat memang dah kena kutuk habis-habisan tu..hu3..itulah yang aku cakapkan minda kita ni sempit..selalu mengutuk benda yang dah jadi kebiasaan untuk dikutuk..kita mengutuk tanpa rasa bersalah..sedangkan kalau ikut kan, banyak benda lagi yang boleh dikutuk..

lagi satu..lelaki yang pakai rantai..hurm..dosa..zaman sekarang ni bersepah anak-anak muda yang pakai..kenapa tak nak nasihat..kenapa tak nak kutuk..sebab pakai rantai tu tak nampak macam dosa ke..? hu3...sama je dua-dua tu..tetap mendatangkan dosa..tapi kita buat tak tahu je..malahan ada pula yang memuji mereka yang pakai rantai..
u look smart lah pakai rantai..nampak macho..
otak hang macho..! hancuurrrrr ada lah..!hu3..ni belum aku sentuh soal hisap rokok lagi..cakap tak haram lah, apa lah..memang lah dalam al-Quran tu tak ada cakap pasal haram hisap rokok, tapi kan ad ayat yang menegaskan bahawa berdosa lah kita sekiranya kita memudaratkan kesihatan diri..tak pikir kew..? sibuk betul dengan urusan hidup orang lain, sedangkan diri pun tak betul..hu3..sibuk jaga tepi kain orang sedangkan kain sendiri yang koyak..hu3..[peribahasa baru..^^ ha3..] 

dan dekat sini aku bukan lah nak mengetengahkan kesalahan orang lelaki..aku cuma nak perbetulkan minda kita..aku pun memang tak sempurna..banyak melakukan dosa..sama ada sedar atau tak..aku malu kadang-kadang bila tengok anak remaja sekarang..baik lelaki mahupun perempuan..aku tak sanggup nak tengok mereka semua terus hanyut dengan indah dunia yang sementara ni..

jadi, aku harap korang pun faham lah..nak kutuk orang tu, tengok diri sendiri dulu..nak kutuk anak orang lain, tengok keluarga kita sendiri..adil-adik kita yang perempuan tu tutup aurat ke tidak, jaga pergaulan mereka ke tidak..ni tidak, kutuk anak orang lain cakap yang bukan-bukan, tapi tengok-tengok adik sendiri pun tak tutup aurat..jaga keluarga kita..bila semua orang jaga keluarga masing-masing, maka kuranglah gejala sosial ni..hu3..ingatkan diri juga bahawa hidup ni sementara..bila-bila je boleh pergi selamanya..hurm..

maaf lah sebab membebel panjang..aku geram..! dan aku bukan hendak membela wanita, cuma sama-sama lah kita sedar yang lelaki pun perlu ditegur..hu3..kita sedap kutuk orang lain, rupa-rupa nya kita sendiri yang tak betul..hu3..aku mintak maaf lah kalau entry aku ni ada salah dan silap..kalau ada mana-mana yag salah sila tegur..aku pun insan biasa yang tak lari dari buat dosa..hu3..ok lah..salam..~
p/s : tiba-tiba teringat pula kata-kata seorang sahabat aku ni.."aku nak masuk syurga ramai-ramai..tak nak masuk sorang-sorang.." selamat beramal semua..~

24 ulasan:

kotak bulat berkata...

emm.. yg tu org xnmpak kan.. kesalahan pompuan jgak yg dcari..laki pkai sua pndk men bola..xde lak yg mnegur

Freaky berkata...

haha betol ape ko cakap. kot mana2 pun tetap cari kesalahan perempuan..

Chenal berkata...

slamat beramal...

aizamia3 berkata...

lihatlah kekurangan diri sebelum mencari kesalahan orang lain..

Nurul Amira berkata...

laki jeles ngan pompan , hakhak *gurau :P
mmg btol apa u ckp tu . stuju 100%

K.Zhariff berkata...

betul3. hehe. tp aku suka peta hidup tu. :D

aremieroul berkata...

@kotak bulat : hu3..biasalah..manusia kan..sebab 2 saya buat entry niew..supaya sama2 kita sedar bhawa semua manusia sama..

@firdaus : hu3..btol3..padahal lelaki pun sama..

@chenal : thnks..

aremieroul berkata...

@aizamia : sokong..!

@nurul amira : he3..maybe..^^

@k.zharif : he3..suka amik lah..^^ macam mind map eko aku x..? he3..

Syarifah Ashikin berkata...

betul2.. manusia yg buruk nampak.. yg baik x nampak

Almade Nespesor berkata...

sokong entry nih ^__^

bak kata pepatah, "kuman d sebrang laut nmpak, gajah depan mata x nmpak" <--hrp2 betul.. kehkehkeh

Nur Ayuni berkata...

suka ah baca entri ko. lelaki pun kena tutup aurat.

K.Zhariff berkata...

haha, sebijik mcm mind map eko. :P

aremieroul berkata...

@syarifah : hu3..btul3..

@almade : he3..btol3..^^

@ayuni : btol..! lelaki pun sama jugak..

@k. zharif : he3..^^ rindu eko..!

NasZ berkata...

salam kenal..

jemput ke blog saya..

MOHD NASER.com

aremieroul berkata...

@NasZ : ok2..^^ i'll..

emeera asnary berkata...

mang da best lah entry cggnyh ! aker nye, ade gak laki yg nk tego laki, sblom nyh bkn x ade, ade aje,, naseb kami terbela aker nye, eceyhhhh, thanx =)

aremieroul berkata...

@emeera : saya buat sebb x nak kaum lelaki terus hanyut..^^ nak sama2 masuk syurga k..^^

Tanpa Nama berkata...

tp klu yg sound 2 mmg btol2 fmily die sume ttup aurat cmne plak..sume mnjage..laki yg pkai suar pndek men bola..mmg dose..tp adekah die pkai suar pndek spnjang mase mcm pmpn x pkai tdung spnjang mase? kite bkn mghukum org tp yg haram ttp haram..silap llaki ade jgak tp yg brleluasa skrg ni aurat pmpn..wanita itu fitnah yg plg besar..sbb 2 lbey ditekankn pd pmpn..klu llaki pkai spender pn g mne2 ade ke yg nk stim?? klu pmpn yg pkai spender g jln2 ko rse cmne plak?

aremieroul berkata...

@tanpa nama : memang lah begitu..tapi jika kita hnya menekan kan kepada wanita jerk, yang lelaki niew siapa nak tegur..mungkin anda lelaki dan anda nak back up mereka..saya pun sama..tapi saya rendahkan ego saya sebagai lelaki dan terima kenyataan ini..mungkin saya ada salah dan saya mintak maaf..tapi x salah kalau saya menegur lelaki dan wanita..hu3..

adan berkata...

aku rasa orang tak terangsang tengok laki main bola jika dibandingkan dengan wanita seperti gambar di atas.. yg pasti haram tetap haram...

aremieroul berkata...

@adan : betul, yang haram tetap haram..tapi saya just nak cakap yg kenapa kita hanya memandang kepada aib wanita..sedangkan lelaki pun sama..dosa tu tetap dosa kan..^^ hu3..

officially19 berkata...

betul3...senang cerita,sama-samalah kita menegur antara satu sama lain if ada tersilap or melakukan benda yang tak sepatutnya..

aremieroul berkata...

@ina : yup..^^

Lili Aishah berkata...

suke entry äwk