expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Isnin, 27 Jun 2011

DeJaVu ItU kUaSa ALLAH..!

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab ye semua..^^ tak jawab dosa..he3..jawab sayang aku lebih..^^ okey..! korang pernah tak mengalami satu perasaan pelik dimana korang rasa korang pernah lalui saat itu suatu ketika dahulu..atau lebih senang cakap, korang pernah mimpi perkara tersebut, dan perkara itu terjadi sekarang..? pernah kan..hu3..fenomena yang sering berlaku yang dipanggil dejavu ini merupakan perkara biasa dalam kehidupan kita..kajian yang sudah dijalankan [oleh aku....punya kawan..hak3..:P] menunjukkan bahawa 70% rakyat bumi akan mengalami perkara tersebut..hu3..
kadang-kadang ada antara kita ni yang menjadi terpaku sekejap bila mengalami perkara ini..dan ada tu yang memang takut gila..ha3..mana tak nya..kalau pernah mimpi yang bukan-bukan, lepas tu benda tu terjadi..siapa yang tak takut kan..he3..tapi apa pun reaksi kita ketika terjadinya fenomena dejavu ni, ingatlah bahawa ALLAH tu maha berkuasa..^^ DIA mampu melakukan apa sahaja yang dikehendakinya..jadi tak hairan lah kalau fenomena dejavu ini wujud..sebaga tanda kekuasaan ALLAH kepada hambanya..^^

dan mungkin kalau difikirkan baik-baik, mungkin dejavu ini merupakan satu peringatan buat kita semua..bermimpi perkara yang akan berlaku munkin petanda supaya kita tidak melakukan kesilapan seperti mana dalam mimpi tersebut..betul tak..? sebab kebiasaannya kita akan bermimpi perkara-perkara yang tidak baik dalam mimpi tersebut..maka ALLAH memperingatkan kita bahawa manusia sering melakukan kesilapan..jadi mencegah itu lebih baik daripada mengubat..[ha3..padahal x dew kena mengena..he3..]


dan untuk itu, bersyukurlah dengan apa yang ALLAH kurniakan pada kita..maka dengan itu, mungkin kita mampu menjadi hambanya yang lebih diredhai..^^ hu3..dan untuk peringatan semua...kalau tak nak mimpi perkara-perkara yang tidak baik, sebelum tidur tu baca lah doa tidur...baca ayat kursi, 3 kul dan selawat banyak-banyak..^^ semua amalan baik ni kalau diamalkan insyaALLAH kita tak akan diganggu syaitan ketika tidur..dan untuk penambah "seri" ambil lah wuduk sebelum tidur okey...^^ salam..~

p/s : Kita tidak ingin berteriak seperti ini: “Aduh celakalah kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami?” (QS. Yâsin : 52) Kita juga tidak mau mengeluh: “Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku berbuat amal yang shaleh terhadap yang telah aku tinggalkan.” (QS. Al-Mu’minûn: 99-100) Lalu kita teringat ayat ini: “Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan...” (QS. Al-Ankabût: 64).

13 ulasan:

Dayana AZ berkata...

selalu jugak alami dejavu ni huhu..

FIFIEY LYCHEE MARATION berkata...

dejavu... pastinya pernah. mahukan suatu yang elok2 la klu mimpi pun.. taknk yg mengerikan..

Diya Azmi berkata...

huhu penah jugak alami..yg baek ataupon yg buruk..

SheyPull berkata...

epul seallau sebelum tido akan bace ayat qursi..
pastu 4 qul..
pastu bace doa..mintak ampun..
dan ampunkan segala dasa org kat epul..:)




JOM singgah blog saya nak...dodol nie memang manis....yg x manis nye...spemputtttt

kotak bulat berkata...

kb kalau mimpi, bgn tido je da trus lupe.. :P

hafrizzul hafiz berkata...

bagus entri ni..
keep it up

Mista Ag berkata...

x pernah kene dejavu... tp i selalu ade good instinct klau smtg bad nk happen..

NuSaNa NoSa 91 berkata...

yup2~ byk kali gak mimpi keen jd kenyataan.. tp, redha je la ngan qadha' dan qadar.. ^_^

Zulqarnain Musa berkata...

dehavuu jarang kne tpi believe or not aq slalu mcm raven yg dpt visi..mcm rse bnda tu dh blaku

Cahaya Hidup berkata...

thanx untuk entry ni.seriously baru saya tahu definisi sebenar dejavuu tu . tapi tak di nafikan mmg tgg hakikat dejavuu. dah byk kali mimpi jadi nyata sebenarnya.mula2 x igt,but mimpi dah jadi nyata,baru terfikir "eh,sama lah mcm dalam mimpi aku "

aremieroul berkata...

hu3..betul3..kita semua mmg selalu bermipikn benda2 seperti ini...cuma kadang2 x perasan jerk..^^ hu3..thnks semua sudi baca n komen..^^

emeera asnary berkata...

dajavu ??? kt kmj slaaaalu kene beb ! tp kekadang smpai 3 kali kene mende yg sama, hehe , so, itu sume kije Allah =)

aremieroul berkata...

^^ btul3..kuasa ALLAH..