expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sabtu, 4 Jun 2011

bEZAnyA dUlU DaN sKuNK..!

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab..jngan x jawab..^^
he3..okey3..
entry kali niew aq nak ceciter tntang ..
bezanya kita masa kechik2 n sekarang..
bukan dari segi saiz atau seangkatan dengan nyer, 
tpi niew berbeza sikit..
apew yg berbeza..?
jom bacer..he3..^^

p/s : saiz 2 jngan pikir bukan2 okey..^^


kalo dulu mak suwuh pergi kedai..
kita cakap : kedai..? ala...nk upah tau..^^
tapi skunk bila mak suwuh pergi kedai..
kita cakap : ala..suruhlah adeq 2..kita ngah buzy niew..


kalo dulu mak panggil kita "anak mak sayang"..
kita cakap : sayang mak jugak..! ^^
tpi skunk kalo mak panggil nama timangan kechik2 kita..
kita cakap : nama kita sekian bin sekian lh mk..jngan lh wat malu kita..hu3..

kalo dulu mak selalu cium pipi kita..
kita cakap : meh sini kita cium mak balik..he3..^^
tpi skunk bila mak nak cium kita..
kita cakap : kita dah besar lh mk..x pyah cium2 niew..wat malu jerk..!

kalo dulu mak pakaikan kita baju..
kita cakap : cayunk mak..^^
tpi skunk niew bila  mak nak pakaikan..
kita cakap : mak pergi lh pkaikn adeq 2..orang dah besar lh..!

kalo dulu mak selalu pkaikan kita bedak..
kita cakap : mak pun knew pkai jugak..meh sini kita pkaikn..^^
tpi skunk niew bila mak nak pakaikan bedak..
kita cakap : xpew2..kita bole pkai sendiri..

bila dulu mak suapkan makanan kat kita..
kita cakap : nak lagi..nk lagi..he3..
skunk niew kalo mak nak suapkan..
kita cakap : kita x sakit lah mak..kita bole mkn sendiri..

kalo dulu mak marah kita..
kita cakap : maafkan adeq ye mak..adeq x sengaja wat..hu3..
tpi skunk niew bila mak marah..
kita cakap : mak mmg..selalu jerk nak marah2 orang..!

kalo dulu bila mak nanges..
kita cakap : mak jngan nanges tau..nanti adeq pwon sedeh..huk3..
tpi skunk niew bila mak nanges..
kita cakap : dah lah mak..jngan sedeh2 lagi..wat bazir air mata jerk nanges..


dulu kalo jalan2 mak pegang tangan kita..
kita cakap : mak jngan lpaskan tngan adeq tau..he3..^^
tpi skunk bila mak nak pegang tangan kita..
kita cakap : owang nampak lah mak..jngan a pegang2 niew..geli jerk..

dulu mak selalu usap kepala kita..
kita cakap : kita sayang mak sngat2..mak jngan tinggalkan kita ye..^^
skunk bila mak nak pegang pale kita..
kita cakap : mak dah kenapa..kita bukannyer anak yatim tau..pegang2 pale plak..hu3..

dulu kalo mak hntar kita sampai depan sekolah..
kita cakap : mak, jom lah hntar sampai kelas..huk3..
skunk mak nak hantar sampai depan collage..
kita cakap : ok2 stop..sampai sini jerk okey..x payah masuk pwon x pew..owang bole jln kaki..

dulu kalo kita nanges then mak datang..
kita cakap : mak, sakit..hu3..(sambil peluk mak..^^)
skunk niew kalo kita nanges mak datang..
kita cakap : kita okey..x dew papew pwon..

dulu masa kita sakit..
kita cakap : mak, tido lah sebelah adeq malam niew..adeq sakit..hu3..
skunk bila kita skit..
kita cakap : esok baik lah niew..x payah nak risau sngat okey..hu3..


dulu mak masak x sedap..
kita cakap : niew mesti ad owang dengki masakn mak itew niew kan..he3..
skunk mak masak sedap..
kita cakap : mak beli kew niew..? sedap btol..hu3..


dulu mak suruh kita solat..
kita cakap : baiklah mak..kita solat sama2 okey..^^
skunk niew mak suwuh kita solat..
kita cakap : jap2..masa kan bnyak ag..jap ag solat lah..

dulu mak tolong kita ikat kasut sekolah..
kita cakap : terima kasih mak..sayang mak sngat2..^^
skunk bila mak nak ikatkan..
kita cakap : xpew2..kita dah pandai ikat sendiri dah..

dulu mak sikatkan rambut kita..
kita cakap : baeknyer mak..selalu nak tgok anak nyer comel..he3..^^
skunk mak nak sikatkan..
kita cakap : style rambut skunk x payah pkai sikat lah mak..

dulu mak ajak kita pergi kenduri..
kita cakap : yea2..dapat ikut mak..he3..^^
skunk bila mak ajak pergi mana2..
kita cakap : x nak lah..bosan jerk ikut mak..pergi a sendiri..

dulu mak selalu ckp kita comel sambil cubit pipi kita..
kita cakap : nama pwon anak mak..mestilah comel mcm mak..he3..^^
skunk bila mak baru nak ckp kita handsome/chantek..
kita cakap : dah tau dah..x yah ckp owang lain dah ckap..

dulu masa mak sakit..
kita cakap : mak cepat2 sembuh tau..adeq doakan mak sihat selalu..huk3..
skunk bila mak sakit..
kita cakap : mak nak duduk hospital x..? ad nurse bole jaga mak kat sana..

dulu masa mak suwuh kita wat sesuatu..
kita mesti cakap : baik lah mak..kita kan sayang mak..^^
tapi skunk niew bila mak suwuh sikit jerk..
kita terus cakap : ala......kan ada adeq 2..suwuh jerk lah dier..asyik2 kita jerk yg disuruh..isyk..!

DAN.......

dulu masa mak ada..
kita selalu cakap : kita sayang mak sngat2..kita x nak mak susah2 lagi..bila dah besar nnti kita nak jaga mak tau..mak knew duduk ngan kita..mak doakan kita selalu tau..^^ sayang mak..

skunk bila mak dah x ad..
kita selalu cakap : mak..ampunkan dosa anak mak niew..kita sayang mak tpi mak pulak yg pergi dulu..kita bnyak wat salah..maafkan kita ye mak..kita sayang mak..!! huk3..

tapi bila saat 2 terjadi, semuanya dah terlambat..
mak yg kita ada niew kalo pergi sekali bermakna dier akan pergi wat selama-lamanya..
x dew pengganti kepada dier..
untuk itu, hargailah ibu bapa kita ye..
kerana mereka dah bnyak berkorban untuk kita..
dan x pernah sekali-kali mereka menuntut segala apa yg pernah diberikan..
ingatlah bahawa keredhaan ALLAH terletak pd keredhaan ibu bapa..
sayangi mereka selagi mereka ad..^^
doakn mereka ye..
~TAMAT~

sekadar renungan..^^
Dari Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, belia berkata, “Seseorang datang kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, kepada siapakah aku harus berbakti pertama kali?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Dan orang tersebut kembali bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi?’ Beliau menjawab, ‘Ibumu.’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi,’ Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Kemudian ayahmu.’” (HR. Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 2548)

1 ulasan:

Freaky berkata...

huhu memang dah jauh beza zaman budak dan zaman dewasa ni.

Dahi dan Peribadi