expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Isnin, 9 Mei 2011

iNdaHNyA hIduP bErsedErhaNa..!

بسم الله الرحمان الرحيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
indahnyer hidup besederhana..^^
dalam islam pwon dah ditekankan supaya kita semua hidup besederhana..
jngan amalkan sikap2 yang keterlaluan dan membazir..
sesungguhnyer membazir itu amalan syaitan..
hurm..
tpi kita renung2 kembali..
dalam hidup kita niew, adakah kita sentiasa bersikap sederhana..
bukan dari segi berpakaian sahaja..
malah dari sudut percakapan, pemakanan dan juga perbelanjaan..
kita niew kadang2 sibuk memandang kpada perbuatan owang lain sedangkan diri sendiri tidak betul..
x salah kita nak menegur owang lain tetapi ada batsnyer..
kalo seorang bapa yang merokok cuba menasihati anak nya supaya tidak merokok adakah mungkin anaknyer 2 x kan merokok..tidak..
tpi x salah juga kalo kita niew terima pendapat@nasihat owang lain..
sebb dowang yang nampak perbuatan kita..
salah kew, betul kew..
so terima dngan hati yang terbuka..
hurm..
berbalik kpd kesederhanaan td..
hurm..x salah kalau kita nak pakai baju yang mahal2..
seluar yang mahal2..kereta import..
hari2 nak makan kat hotel 5 bintang..
x salah.. x siapa pernah halang..
tpi adakah kita dikatakan berjimat kalo begitu..
apalah salahnyer kalo sekali sekala pakai baju bundle..
makan kat warung2..pakai kereta tempatan..
kan lagi bagus..lebih jimat..
mana lah tau duit yang ada 2 bole kita dermakan pada mereka yang memerlukan..
sedekah..dapat pahala t..^^
and lagi satu..
kalau sekalipun kita niew kaya raya..
duit berkepuk-kepuk bawah bantal..
kereta berpuluh2 kat umah..
jngan lah kita berasa bongkak dan megah dngan kekayaan 2..
2 semua milik ALLAH..
kalo ALLAH nak tarik, bila2 masa jerk dier bole buat..
harta yang ada 2 derma2 lah pada mereka yang memerlukan..
x kan luak mana pwon..
malah bertambah ada lah..
percayalah..
itu janji ALLAH..
so, selamat beramal..
salam..~






5 ulasan:

aJeS oThMaN berkata...

btol2.....aku sokong.....tazkirah nie bg kat makcik yang aku citer kat blog aku tu pon bagos!!!!

aremieroul berkata...

ha3..tau x pew..^^

t.h.e Lya™ berkata...

sy setuju jgk.sederhana is better :)

aremieroul berkata...

btol3..^^

hawiz berkata...

betol2..hawiz stuju sgt2...