expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Selasa, 24 Julai 2012

RamADhAn yA rAMaDhaN..!


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .
dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani..
ASSALAMUALAIKUM w.b.t..
jawab ye salam mirul ni.. tak jawab dosa, jawab dapat pahala.. insyaALLAH.. amin.. ^^
alhamdulillah, dalam diam x diam dah 4 hari kita berpuasa kan..  :) jadi macam mana setakat ni..? adakah kita semakin ikhlas beribadah ataupun sebaliknya..? apa pun yang kita rasa, semoga semakin hari semakin ikhlas lah kita dalam melakukan ibadah kepada ALLAH.. dan semoga ibadah ini dikira disisi ALLAH.. amin..
dalam kita melayari Ramadhan kali ini cuba kita bersama-sama menanamkan niat untuk menjadi yang lebih baik dari sebelum ini.. jika mungkin Ramadhan lalu berlalu tanpa sebarang perubahan kepada diri kita, maka Ramadhan kali ini bersama-sama lah kita cuba untuk berubah.. mirul percaya bahawa perubahan yang bersungguh-sungguh itu dimulakan dengan niat dan keikhlasan hati.. insyaALLAH jika niat kita itu betul, ALLAH sentiasa membantu..

Ramadhan ini bulan yang penuh dengan keberkatan.. jika kita mengelosori sejarah ketika zaman Rasulullah, Ramadhan disambut dengan penuh kegembiraan.. pemergiannya pula ditangisi dengan penuh rasa kerugian.. hu3.. dalam bulan Ramadhan ni lah mereka menggunakan sepenuh masa untuk menambahkan amal ibadah sedia ada.. sebab dalam bulan Ramadhan itu sendiri tersembunyi seribu satu kebaikannya.. jadi sama-sama lah kita menggunakan bulan Ramadhan ini untuk meningkatkan amalan kita.. bukan membiarkan ianya berlalu tanpa terkesan kepada kita..
ada orang berpuasa, tapi x solat.. ada orang berpuasa tapi x tutup aurat.. ada orang juga berpuasa tapi dia mengumpat dan sebagainya.. kalau kita tanya kepada diri sendiri kenapa kita berpuasa apa agaknya jawapannya.. adakah sebab kita malu kalau orang tahu kita x berpuasa ataupun kita hanya sekadar mengikut musim.. orang puasa kita puasa, orang x puasa x yah puasa.. hurmm.. betul ke semua ni..?

puasa itu wajib bagi yang berkemampuan.. solat itu lagi lah wajib.. macam tu jugak dengan menutup aurat.. kalau kita x buat semua ni maka berdosa besarlah kita sebagai hambanya.. orang yang benar-benar ikhlas melakukan ibadah x akan pernah merungut ataupun tidak melakukan ibadah dengan sempurna.. malah mereka semakin seronok beribadah.. dalam soal puasa tapi x solat tu semua, dia puasa dia dapat pahala.. dia x solat dia dapat dosa juga.. jadi sia-sia je kan.. kan lebih bagus kalau kita dapat pahala puasa dan pahala solat.. fikir-fikir kan lah..
apa-apa pun macam orang selalu cakap, kubur lain-lain.. memang betul, tapi kalau kita dah nampak kemungkaran kalau kita x tegur, kita pun turut berdosa.. jadi sama-sam lah kita sebagai umat Islam untuk bersikap amar makruf nahi mungkar.. kalau kita ditegur, terima teguran itu.. perbaiki kesilapan diri.. jangan masuk kanan keluar kiri, dosa tu tetap dosa.. jado sama-sama lah kita menggunakan bulan yang mulia ini untuk berubah.. katakan dalam diri JOM SOLAT SECARA ISTIQOMAH..! JOM TUTUP AURAT..! insyaALLAH hati akan perlahan-lahan menerima arahan itu.. amin..~~

10 ulasan:

KechikumA berkata...

Selamat beramal~!
;)

SoLy SoLicious berkata...

redha dan istiqamah dlm b'ibadat..spy xsia2 amalan kite d bulan mulia ni kan ^^

AmyZana berkata...

Hehe. Seamat beribadah ;)

Aremieroul Akim berkata...

kechikuma : u to..~~ ^^

Aremieroul Akim berkata...

soly solicious : betul.. biar sedikit asalkan istiqomah.. ^^

Aremieroul Akim berkata...

amyzana : insyaALLAH.. ^^

Picoz Shupalula. berkata...

salam ramadhan.

♥ Cik Zack ♥ berkata...

renung-renungkan dan selamat beramal ! heee ;) salam ramadhan ^^

Aremieroul Akim berkata...

picoz shupalula : salam ramadhan juga.. :) semoga amalan kita diterima ALLAH.. :) amin..

Aremieroul Akim berkata...

cik zack : insyaALLAH.. selamat beramal dan berpuasa juga ye cik zack.. :)