expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Khamis, 12 Julai 2012

DeRHaka Ke Aku Ni..?


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani..
ASSALAMUALAIKUM w.b.t..

jawab ye salam mirul ni.. tak ajwab dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH..  ^^
okey..! kisah yang bakal mirul ceritakan ni mirul rasa x sepatutnya mirul sebarkan, tapi bila difikirkan balik anggap je lah ini merupakan satu kisahn yang boleh kita ambil sebagai satu kisah pengajaran.. supaya selepas ini apabila kita semua menjadi seorang suami atau isteri, kita akan menjadi seorang yang bertanggungjawab..
mirul sebenarnya dah naik jemu nak bercerita tentang kehidupan mirul ni pada orang lain.. mungkin secara zahirnya orang anggap mirul ni seorang yang x ada masalah dalam hidup.. selalu senyum, buat lawak n x pernah bersedih.. tapi percayalah, setiap dari kita yang hidup dekat dunia ni x akan lari daripada sebarang ujian ALLAH.. begitu juga mirul.. 

mirul seorang yang x suka nak tunjukkan masalah depan orang lain.. terutamanya masalah yang melibatkan keluarga mirul sendiri.. sebab mirul lebih suka berkongsi dengan mak mirul.. tapi biasanya kalau ada masalah, mirul x akan pernah lari dari mengadu dengan ALLAH.. sesungguhnya kepada DIA lah tempat sebenar untuk kita mengadu.. 

derhaka ke aku..?
mirul membesar dalam keluarga yang sederhana.. kalau dilihat secara uaran orang akan fikir kami ni keluarga yang bahagia.. tapi sebenarnya tidak.. bukan mirul cuba menyalahkan mak ayah mirul tapi ini kenyataan... namun, alhamdulillah mirul berjaya membesar dengan titik peluh mak mirul.. seingat mirul, x pernah sekalipun abah bagi duit sekolah, semuanya mak yang bagi.. dan seingat mirul juga, segala-galanya yang ada dalam rumah mak yang beli.. x ada satu pun yang abah beli.. kalau ada pun untuk kegunaan dia..

perkara itu dah menjadi satu kebiasaan sebab mirul membesar dengan keadaan seperti itu.. namun lama kelamaan abah semakin menjadi-jadi.. x nak lah mirul aib kan dia atas perbuatan dia tapi cukuplah sekadar sahabat semua tahu yang mirul sebagai seorag anak sangat membenci dia.. langsing x ada perasaan sayang pun terhadap dia..

kasih seorang isteri mithali itu tiada tandingannya.. sepanjang mak bersam dengan abany sehinggalah hari ini tak pernah sekalipun mak mirul suruh mirul membenci mirul abah mirul tu.. malah dia selalu pesan supaya nanti bila dah besar, dah kerja cari abanh.. bantu dia.. dan mirul yang membesar dengan mak pun makin lama makin melupakan sifat benci tu..

walaupun abanh dah bercerai dengan mak secara fasak 3 tahun lalu, namun sejarah hitam tu tetap ada dalam memori ini..banyangkan dah lah abanh keluar rumah tanpa sebarang harta pun dia tinggalkan, malah dia tinggalkan kami sekeluarga dengan hutang-piutang dia.. x cukup dengan tu kami sekelurga ni dah x ada harta dah, semua dah kena kebas.. kami kuatkan semangat juga sebab mak selalu cakap, ujian ni tanda ALLAH sayang dekat kita.. kita kena redha..

sebab tu lah mirul dan mak banyak sangat berkongsi persamaan.. mirul tahu mak terlalu baik jika dibandingkan dengan mirul tapi mak mirul merupakan seorang isteri, ibu dan anak yang terbaek yang pernah mirul lihat.. bukan senang nak besarkan 5 orang anak dalam dunia yang mencabar ni.. lagi-lagi bila ada pula anak yang sifatnya saling x tumpah dengan abah.. namun mak akur, semua tu dah tertulis.. sebab tu mak selalu nangis.. hurmm..

bila orang cakap mirul ni kolot sebab x nak kahwin, mirul senyum je... bagi kawan-kawan yang rapat mesti dowang faham kenapa mirul x terniat nak kahwin.. tapi bagi mereka yang tak tahu, ni lah sebabnya.. adik mirul ada lagi 4 orang, semua nya kecik-kecik lagi.. dan mirul pun dah cakap dekkat mak yang selagi adik-adik ni x berjaya mirukl x akan kahwin.. tanggungjawab besar nak jaga adik-adik ni, lagi-lagi adik perempuan.. mirul x nak dowang jadi macam kebanyakkan remaja sekarang ni.. walaupun dowang masih x faham, mirul kena didik dari sekarang.. hurmm..

petang tadi mak dapat mesej.. anak sedara abah cakap abah mirul kena tangkap.. dia mintak duit sebab nak ikat jamin.. hati mak dah keras dengan abah.. mirul sendiri dah kering air mata nak menangis.. melepaskan abang umpama "melepaskan anjing yang tersepit".. bukan kami sekeluarga membenci namun biarlah ini menjadi pengajaran buat dia.. mirul sebagai anak x pernah terlepas mendoakan kesejahteraan dia.. walupun dia x pernah nak bagi nafkah buat kami sekekuarga, namun tanpa dia siapa lah mirul dekat dunia ni kan..

luka lama umpama berdarah kembali.. bertahun mirul dan mak cuba sembuhkan luka tu tapi dalam sehari segalanya kembali berdarah.. adik-adik mirul tadi ada yang sibuk nak ikat jamin abah mirul dan ada adik mirul yang menangis sebab sedih.. mirul x pernah nak salahkan mereka sebab mereka juga membesar tanpa kasih sayang seorang ayah.. tapi bila fikir secara logik, layak ke kita nak ingat dekat seseorang yang x pernah nak ingat dekat kita, x pernah ambil tahu kita.. bila susah tahu pula nak cari anak bini.. dulu masa tinggalkan kitowang x sedar pun.. hurmm..

apa-apa pun mirul sebagai anak x layak nak menghakimi dia.. sebagai seorang anak yang termampu hanyalah mendoakan kesejahteraan dia... biarpun dendam ni masih terbuku di hati sebanrnya kasih sayang yang mirul dambakan dari seorang lelaki masih lagi di hati.. namun segalanya mirul semat juah dalam hati.. biarlah ALLAH je yang tahu apa yang di hati ni.. sesungguhnya DIA lah sebaik-baik perancang.. mirul sebagai hamba akan redha akan segala takdir nya.. jadi derhaka ke mirul..?




12 ulasan:

bukankosong berkata...

ada hikmah di balik semua nih

just proceed ngn happy2, jd anak yg baik itu yg penting

Raimi Syazwan Abdul Rashid berkata...

Salam
Setiap apa yang berlaku itu adalah ujian dari Allah dan tanda kasih-NYA kepada kita semua.
Yang pastinya, segala yang berlaku itu adalah yang terbaik sebenar-benarnya untuk kita. Allah itu maha mengetahui.
Yakin pada Hikmah-NYA..
Kuatkan Iman, Tabahkan hati..

Aku doakan yang terbaik, semoga dipermudahkan segala urusan.

Insyaallah

| ♌¹³ |

kocix! berkata...

bagus mirul.
kuatkan semngat anda!
susah2 dahulu kan..

womahimia berkata...

touched story.
setiap yg berlaku ada hikmahnya. just be strong :)

Aremieroul Akim berkata...

raimi syazwan : terima kasih sahbat.. :') yup, hidup ni memang x akan pernah dapat lari daripada ujian ALLAH.. insyaALLAH akan cuba tabah.. ;')

Aremieroul Akim berkata...

bukan kosong : insyaALLAH.. doakan saya ye.. :')

Aremieroul Akim berkata...

kocix : thnis.. :')

Aremieroul Akim berkata...

womahimia.. : insyaALLAH.. :') thnks..

Nurskyler berkata...

As salam . banyakkan bersabar . tetapi bagi saya aib keluarga jangan diceritakan . jaga maruah keluarga dan ayah awak walaupan dia seorang yang tak baik . kalau tiada dia awak tidak akan dilahirkan. tetapi saya faham keadaan awak . Awak luah lah dengan orang yang paling dekat dengan awak dan orang yang awak paling percayai spaya ringan skit beban awak dan bentanglah sejadah dan jangan putus asa mengadu dan berdoa kepada Allah.

mintak maaf jka saya tekasar bahasa . Yang baik datang dari Allah yang tidak baik datang dari saya . wasalam.

SasauMovie berkata...

^_^

Follow
http://sasaumovie.blogspot.com/

Aremieroul Akim berkata...

nurskyler : terima kasih atas nasihat itu.. sya faham.. saya juga berat hati nak bercerita tapi kan saya dah cakap ini sekadar pengajaran buat saya anda dan semua orang.. :) saya nak sesiapa yang baca x akan ulang apa yang salah.. :) hu3.. terima kasih atas nasihat tu ye.. :)

Aremieroul Akim berkata...

sasau movie : hu3.. okok..