expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Rabu, 11 Julai 2012

kIsAh pEmuDa MiTHaLi..!


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani..
ASSALAMUALAIKUM w.b.t..

jawab ye salam mirul ni.. tak jawab dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH..  ^^
hari ni mirul nak berkongsi dengan sahabat sekalian mengenai sifat-sifat mahmudah dalam diri kita ini.. saban hari kita sering mendengar orang di sekeliling kita bercakap mengenai perkara-perkara kebaikan.. kita juga sejak kecil lagi telah diajar dan dididik untuk sentiasa melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan..
namun hari ini jika kita membelek mana-mana akhbar, mahupun mana-mana media elektronik pasti ada sahaja kejadian-kejadian yang bagi mirul ia tidak sepatutnya dilakukan bagi mereka yang bergelar manusia.. lihat saja lah di dada-dada kahbar berita mengenai pembunuhan, kes ragut, merogol dan sebagainya.. adakah ini yang diajar oleh agama kita dalam menjadikan kehidupan seharian kita lebih diredhai..?

kisah seorang lelaki berhati mulia..
semalam masa mirul sedang syok-syok melayari facebook, tiba-tiba mata ni tertumpu dekat satu status yang dibuat oleh seorang yang boleh mirul panggil abang lah.. mirul dah "friend" dengan abang ni dah lama rasanya, dalam 4 tahun kot.. dan sepanjang mirul "friend" dengan abang ni kitowang x pernah pun chat ke mesej sebab dia pun nampak buzy je.. he3.. 
dia selalu buat status yang mendalam ayatnya.. kadang-kadang kena fikir dulu baru faham.. dan kalau sahabat nak tahu, dia ni popular.. he3.. ramai orang like status abang ni.. kawan pun beriban..  :D dan antara orang yang selalu like status dia ni ialah mirul.. hwa3..  :P dan semalam macam biasa mirul pun like status dia.. hu3.. dalam x sedar sebenarnya mirul menangis baca status dia.. walaupun mirul bukan berada dekat situasi itu namun hati ni tersentuh sangat-sangat..

sejujurnya dulu persepsi mirul terhadap abang ni lain tau.. namun sejak kebelakangan ni perlahan-lahan mirul kenal dia.. walaupun mirul tahu mirul x kenal dia secara menyeluruh, tapi mirul percaya dia seorang yang sangat berhati mulia.. bila mirul selidik latar belakang dia, baru mirul tahu kenapa dia begini.. alhamdulillah, mungkin berkat ilmu dari zaman sekolah nya dan didikan ibu bapanya telah menjadikan dia seorang yang mirul kagumi saat ni.. ^^

sifat mahmudah dalam diri..
status abang ni memang sangat menyentuh hati mirul semalam.. sungguh pun mirul bukan sesiapa dengan dia, tapi kebiakan yang telah dia lakukan itu benar-benar buat mirul fikir sejenak.. bukan semua orang mampu melakukan perkara itu.. walaupun mampu tapi pasti ramai yang fikir dua tiga kali nak buat perkara itu.. tapi bak kata pepatah pujangga benda jahat ni memang mudah kita nak buat, begitu juga sebaliknya..

mirul memang salut lah dekat abang ni.. kalau x percaya jom baca status ni..
kalau x nampak sila klik gambar ni untuk lebih besar..  ^^

walaupun ada orang mungkin cakap "ala, semua orang boleh buat" tapi sebenarnya berapa ramai yang buat dengan niat yang betul-betul ikhlas untuk membantu dia.. apa-apa pun bagi mirul, dia dah buat sesuatu yang baik dengan membantu orang yang sedang memerlukan.. ikhlas atau tidak itu urusan dia dengan ALLAH..
dan buat abang, semoga terus menajadi hamba-NYA yang diredhai ye..  ^^ semoga amalan abang diterima dan semoga juga cepat-cepat bertemu jodoh ye.. he3..  :P

4 ulasan:

KY berkata...

apa pun keikhlasannya yang penting, cakap orang tak perlu diambil kira, yang pasti Allah tahu niatnya...Alhamdulillah

Aremieroul Akim berkata...

KY : betul3.. ikhlas itu umpama semut hitam yang berjalan di atas batu hitam pada waktu malam.. :) hanya ALLAH je yang tahu kita ikhlas atau tidak.. :

AL AZRUL berkata...

smua org pun nk jdi baik, yg pntg ikhlas dlm smua prkra ;)

Aremieroul Akim berkata...

al azrul : betul3.. yang penting ikhlas.. :)