expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Khamis, 25 Ogos 2011

rEMaJa DaN pERKaHWiNaN..!

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab ye salam mirul ni..tak jawab dosa..jawab dapat pahala..  :)  okey..! hari ni dah masuk 25 ramadhan..tak sampai 5 hari lagi syawal pula yang akan menjelma..hu3..apa perasaan kita..? ada yang gembira dan ada yang sedih kan..tapi bukan itu yang mirul nak cerita pada entry kali ni.. sebab mirul nak cerita tentang perkahwinan atau pun lebih terkenal dengan nama  munakahat.. he3.. [famous masa sekolah.. ]
mirul nak sentuh soal munakahat ni sebab mirul rasa masih ada lagi umat islam, terutamanya remaja zaman sekarang ni yang tak tahu dan tak nak ambil tahu hukum-hukum yang ada dalam ISLAM..okey..! mirul bukan lah nak cerita 1oo% tentang bab ni, tapi mirul nak sentuh sikit lah..hu3.. di dalam ISLAM, terdapat 5 hukum perkahwinan..dulu kan masa sekolah ada belajar..ingat tak..? kalau  tak ingat baca bawah ni..  :)

WAJIB: Mereka yang mampu dari segi fizikal dan kewangan. 
Sekiranya tidak berkahwin, takut terjerumus kepada maksiat zina.

SUNAT : Mereka yang mampu dari segi fizikal dan kewangan dan 
mempunyai keinginan untuk berkahwin . Sekiranya tidak berkahwin, 
tidak khuatir terlibat dengan zina. 

HARAM : Mereka yang tidak mampu dari segi nafkah zahir dan batin, 
atau perkahwinan yang bertujuan untuk memudaratkan isterinya. 

MAKRUH : Mereka yang tidak mampu memberi nafkah 
kepada isterinya tetapi berkeinginan untuk berkahwin.

HARUS : Mereka yang tidak mempunyai sebab yang mendesak 
untuknya berkahwin, dan tidak pula mengharamkan dia berkahwin.

jadi..semalam mirul ada terbaca satu entry tentang seorang kawan yang menyarankan seorang kawan  nya yang lain untuk berkahwin..hurm..alasan mengapa dia berbuat begitu ialah kerana tidak sanggup lagi melihat kawan nya itu terus terjerumus dalam lembah maksiat bersama teman wanitanya..hurm..dan apa yang menarik ialah mereka merupakan pasangan pelajar universiti tempatan..hurm..apa pendapat korang tentang pasangan ni..? adakah mereka WAJIB berkahwin kerana terjerumus dengan dosa atau pun HARAM, kerana mereka masih menuntut dan masih belum mempunyai punca pendapatan yang mencukupi..? hu3..agak-agak..?

hurm..apa pun pendapat anda semua kita kena berbalik kepada hukum yang asal..kalau kita fikir betul-betul, seorang pelajar yang masih menunutut di universiti mahupun di mana-mana institusi pengajian tinggi yang lain, pasti masih belum mempunyai sumber kewangan yang kukuh kan..? paling tidak pun masih mengharapkan duit daripada ibu bapa mereka..betul tak..? dan sekiranya betul lah mereka nak berkahwin, adakah nafkah si isteri itu dapat ditunaikan dengan adil..? mungkin ye dan mungkin tidak..jadi dekat situ berkemungkinan besar hukum untuk mereka berkahwin adalah MAKRUH ataupun HARAM sekaligus.. :)  kan-kan..?
mirul siap ada buat mind map tau..he3..klik kalau tak nampak dengan jelas..  :)

dan pasangan tersebut juga boleh dijatuhkan hukum HARUS dan WAJIB kerana menurut hukum ini, mereka yang terlibat dan dikhuatiri melakukan maksiat perlu lah berkahwin..hurm..dan menurut kawan mereka, pasangan ini sering melakukan maksiat ketika bersama-sama..huk3..apa pendapat korang..? adakah mereka WAJIB berkahwin sebab nak elakkan maksiat..? patut ke..? hurm..bagi mirul lah kan, mereka ni masih lagi remaja..jadi nafsu remaja tu memang bermaharajalela..semua nak cuba..mula-mula nak cuba kapel..lepas tu nak cuba keluar bersama-sama..dah keluar nak pegang-pegang dan akhirnya jadi lah anak-anak yang dibuang..hurm..semua ni boleh dikawal sekiranya mereka tahu tentang hukum dan dosa yang diterima..hu3..

remaja hari ini sungguh berbeza.. mungkin hari ini kau kata kau cinta kan dia..tapi esok lusa bila ada awek cin melecun lalu depan mata, hati kau dah mula beralih arah..cuba bayangkan kalau remaja tersebut dah berkahwin.. macam mana dengan isterinya..? hu3.. sedangkan diri sendiri pun masih ditanggung oleh mak bapak, dah berangan nak kahwin..nak tanggung anak orang lain..boleh ke..? hu3.. cinta..? boleh ke cinta tu beri korang makanan dan kemewahan..? pasti ke cinta remaja tu boleh menjamin kebahagiaan korang sampai hujung nyawa..? tak kan..jadi, kalau korang nak kahwin ketika nak belajar, lupa kan je ye.. faham..?  hu3..


apa-apa pun kalau lah anda berkemampuan dan YAKIN mampu menyara keluarga anda sendiri, go on..! tapi jangan sampai suatu hari nanti bila anak dah 5 atau 6 orang anda nak bercerai pula..siapa nak tanggung anak bini ko..? dan ingatan buat wanita sekalian bahawa, kalau nak cari suami tu, cari yang betul-betul sayangkan anda dan mampu menyara anda sekeluarga..bukan nya main kebas je..janji ada motor sikit jalan..huk3..nanti bila dah kahwin, nak menyesal pun dah tak boleh..anda nak ke hidup susah dan terpaksa menangung kesusahan akibat rasa nafsu serakah korang waktu muda-muda..? tak nak kan..jadi fikir yang terbaik okey..

apa-apa pun jodaoh pertemuan semua nya di tangan ALLAH..kita hanya mampu merancang dan ALLAH lah yang akan menentukan segala-galanya okey..! kalau pun kita mendapat pasangan yang bukan pilihan hati kita, redha..  :) sebab mesti ada hikmahnya kenapa ALLAH memperjodohkan kita dengan dia.. jika kita redha maka insyaALLAH akan ada hikmah yang menanti okey..! mirul pun dah mengantuk ni..lepas sahur terus buat entry..tak tidurr pun..he3..nak solat sekejap dan nak sambung tidur lah..he3..okey..! salam..~
p/s : maaf sebab entry kali ni panjang pulak...he3..

10 ulasan:

nana berkata...

bcinta selepas kahwin lebih bmakna insyaAllah ^_^ n i like ur entry ^^,

aremieroul berkata...

nana : he3..betul3..thnks sebab like.. :))

K.Zhariff berkata...

hehehe, aku time sekolah dulu aku paling suka bab ni. tp still, aku sokong pendapat ko. :D

shazmir berkata...

hhhaha..macam2...betul2,,,info yg berguna..thanx bro..

xyz4mir.blogspot.com

diana berkata...

kawal la nafsu tu adik2 ...
jangan diikut2kan sangt..
nafsu kita ni tak de penghujungnya..
kalau rasa tak tahan sangt kawen la..
kalau rasa masa depan dan keluarga lebih penting maka tangguhkan la dulu..
dekat kan diri dengan Allah..
insyaallah...jodoh untuk kita tu ada..
jadi sabar la..utamakan yang penting dulu.

gadis bunga berkata...

tapi sy tanak kawin awl :))
sb kawin tu utk selamanya bukan memain .
baik kukuhkan ekonomi dulu , metal fizikal sume , baru fikir kawin .
need your opinion ,
http://gadisbunga93.blogspot.com/2011/08/koranggg-need-your-opinion-regarding-on.html
thnx ye :)

kocix! berkata...

aku dah boleh kawen dah ni ikotkan..
cehh!

rleks dlu..enjoy dulu..ngee

ayie berkata...

huhu diorang jatuh hukum makruh/harus.. ramai je pasangan bahagia berkahwin masa belajar.. cuma sentiasa sabar la..hehe

cik pika berkata...

nce entry.. hehe.. betol3.. stuju sesangat.. x yah kawen dlu.. tp law nak sgt.. wat istikharah.. law yakin sesangat.. kawen la.. :D law pika, x mo lah.. t da trikat ngn tnggungjawab yg besar.. sedngkan tnggungjawab ngn family pon x abis ag.. :) nafsu bleh kwal.. kalaw pndai kn.. hehe.. just opinion.. :)

sabo~~ berkata...

hmm.. cam na plak klu 'couple' yg dah terlanjur atau pn dah biasa lah ngn trend bersentuhan seperrrti berpegangan tangan tu.. skang kan senang2 ja nampak 'couple' yang beramai----ramaiiii di sana sini ceruk kampung,taman,bandar n segala tempat.. what da solution tuk insan2 sebegini? sy ase ramai ja yg nk tau tntg hal ni..