expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Selasa, 23 Ogos 2011

dErmA dAn dOsA..!

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab ye salam mirul ni..tak jawab dosa..jawab dapat pahala..he3..okey..! selamat menyambut ramadhan untuk hari yang ke 24 semua.. :D diam tak diam, ramadhan kali ni dah nak pergi meninggalkan kita semua kan..hurm..sedihnya hati ni..  :( rasanya masih banyak lagi amalan tambahan yang belum kita lakukan di bulan ni..hu3..jadi untuk itu, manfaatkan lah sisa-sisa hari yang tinggal ni ye kawan-kawan semua.. :)


okey..! sebenarnya mirul nak kongsi sedikit cerita dengan korang semua..he3..[bukan cerita pasal doraemon atau pun pasal barbie ye.. :D ] ha3.. ini cerita tentang derma di bulan ramadhan.. :) cerita nya macam ni..hurm..tadi masa mirul tengah kerja adalah satu keluarga ni datang nak bayar baju dekat kaunter mirul..jadi macam biasalah, mirul akan layan seperti pelanggan-pelanggan yang lain..hu3..tiba-tiba..

Anak : mak, ni tabung apa..? [dekat depan kaunter tu ada tabung derma..]
Mak : tabung derma untuk barah payu dara..
Anak : derma ke..?
Mak : a'ah..derma..tak reti baca ke..!
Anak : nak seringgit mak..nak derma..
Mak : yang kau baik sangat kenapa..nak buat apa nak derma..huh..!
Anak : ala..nak derma pun salah.. =="

hurm.. mirul pun terperanjat dengan kata-kata mak dia tu..hu3..anak dia tu kecik lagi..dalam darjah 4 rasanya..dia nak buat baik pun tak bagi..seringgit je pun..bukannya luak pun harta tu semua..hu3..beli baju sampai RM 3oo lebih tak apa pula..tapi bila bab nak derma RM1, berkira bagai..hurm..manusia oh manusia..harta tu tak bawa ke mana lah..esok lusa bila dalam kubur, bukan harta yang akan tolong kita..tapi amalan dan perkara-perkara yang kita buat dekat dunia ni kelak yang akan membantu kita di sana.. hu3..
"melentuh buluh biarlah dari rebungnya.. " sepatutnya sebagai seorang mak, dari kecik lagi dah kena didik anak mereka supaya dah besar nanti akan jadi orang yang berguna..ni tak..kesian budak tu..hu3..kecik-kecik lagi dah diajar untuk jadi kedekut..tak dapat mirul nak bayangkan budak tu bila dia dah besar kelak..

lagipun bulan ramadhan macam ni sepatutnya kita sebagai umat islam mestilah berebut-rebut nak buat amal jariah..bukan nya makin kedekut..hu3..sebab pahala amalan pada bulan ramadhan berlipat ganda dari bulan-bulan lain..jadi apa lah salahnya kalau kita derma seringgit dua..hu3..maklumlah, berpuasa je dalam bulan ramadhan ni tak cukup untuk memastikan amalan kita ni sempurna..sebab banyak lagi amalan tambahan yang boleh kita buat.. contohnya berzikir, baca al-Quran dan bersedekah..  :))
bak kata kawan mirul, "mungkin hari ni kita boleh bangga dengan diri ni..tapi esok lusa tak siapa yang tahu.." hurm..betul3..mungkin hari ni hari kita..esok lusa kalau kita susah baru tahu.. hu3.. jadi lepas ni kalau kita ada nampak mana-mana tabung untuk minta derma, ringan-ringan kan lah tulang tu ye untuk menderma..yang penting niat kena lah ikhlas..bukan untuk menunjuk-nunjuk atau bangga diri..kerana sesungguhnya ALLAH itu maha mengetahui segalanya.. okey lah..nak tidur dulu ye..salam..~

p/s : tangan yang diatas adalah lebih baik daripada tangan yang di bawah..

4 ulasan:

Freaky berkata...

aduii ape la emak dia cakap macam tu.. pelik betol.. sebenarnya amalan derma ni perlu dilakukan pada bila2 masa je. bukan di bulan ramadhan je. dan bila sebut pasal derma, bukan mengenai duit saja. doa juga adalah derma :)

aremieroul berkata...

hu3..betul3.. cuma entry kali ni mirul tekan kan lebih pada bulan ramadhan n pasal derma.. thnks sudi komen entry ciput ni.. :D

kotak bulat berkata...

emm.. slah didikan mak dia tu.. ptt galakkan anak tok belajar mnderma

Chenal berkata...

kedekut punya makkk...! cuba kalo ada press dtg ambik gambar ..sure dia kasi anak dia RM50 utk masuk newspaper! Biar org tau dia mak yg baikkk!