expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sabtu, 20 Ogos 2011

mAcAm nI Ke KiTa BErDoA..!

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab ye salam mirul ni..tak jawab dosa..jawab dapat pahala..hu3..okey..! sejak akhir-akhir ni, mirul rasa macam makin sedikit jumlah pengunjung blog mirul ni..hu3.. ye, mirul tahu yang mirul ni bukan lah retis atau blogger yang popular..tapi sebelum ni statistic blog tak ada lah menjunam sangat..hurm..  :(( tak apa lah..malas nak fikir dah..yang penting mirul akan tetap buat entry baru untuk tatapan kita bersama-sama okey..  :))
sebenarnya bukan pasal statistik yang mirul nak cuba sampaikan dalam entry ni..he3..sebenarnya apa yang mirul nak sampaikan ialah bagaimana cara kita berdoa..okey..!setiap hari kita akan berdoa kepada ALLAH..tak kira lah lepas solat ke, lepas mengaji ke kita tetap akan berdoa kepada-NYA..kan? dan kebiasaannya kita akan berdoa sekiranya kita nak memohon sesuatu pertolongan atau memohon petunjuk dari-NYA..atau mungkin juga kepada DIA lah kita mengadu segala-galanya.. hurm..

namun kadang kala mirul lihat, ada antara kita yang menadah tangan dengan sambil lewa..tangan diletakkan di atas peha sambil melihat ke sini sana..maklumlah, imam yang membaca doa, kita sebagai makmum ni sekadar mengaminkan sahaja doanya..hu3..lagikan nak memahami maksud doa tersebut..memang tak lah kan..hu3..
okey..! mirul beri satu situasi dan anda fahami lah sendiri ye apa yang mirul cuba sampaikan..hurm..okey..! ada dua orang pengemis sedang meminta sedekah..pengemis A ni dengan bersungguh-sungguh dia meminta sedekah daripada anda..menangis, mengangkat tinggi tangannya dan meminta dengan penuh rasa rendah hati..tetapi pengemis B yang seorang lagi ni pula, hanya meminta seperti melepaskan batuk di tangga..mahukan wang tersebut, tetapi hatinya tidak ikhlas meminta sedekah..kalau lah anda hanya mempunyai sekeping wang kertas, pengemis mana yang hendak anda berikan wang itu..? hu3..

sama lah seperti kita manusia ni..kadang kala bila kita berdoa, kita meminta dengan sambil lewa..kita nak kan sesuatu hajat tu dimakbulkan oleh ALLAH, tetapi kita tak bersungguh-sungguh pun memintanya.. kadang-kadang tu, bila kita rasa terdesak baru lah kita bersungguh-sungguh memintanya.. sedangkan sebelum itu, kita sombong kepada-NYA..hu3..sebab tu lah kadang-kala doa kita ni sukar dimakbulkan ALLAH..hurm..
namun, kita ni cuma manusia biasa..kuasa ALLAH tu tak siapa yang tahu..mungkin kita tak pernah nak beribadah kepadanya, namun doa kita tetap dimakbulkan..sebab apa..? sebab, tu ujian ALLAH buat kita..hu3..jadi bersama-sama lah kita memuhasabah kan diri kita ni..cuba lihat dari sudut mana doa-doa kita kadang kala tidak diterima..hu3..cuba baiki dan teruskan berdoa..sesungguhnya ALLAH sentiasa mendengar doa-doa hambanya..amin..~ okey lah..mirul nak tidur..selamat beramal ye..salam..~

p/s : ada blog kena hack lagi..? hurm..

17 ulasan:

Solihahazahar berkata...

nice info :D

aremieroul berkata...

:)) thnks..

kim heeruul berkata...

hope doa2 aku dimakbulkan..amin...

aremieroul berkata...

@kim : hu3..amin..~

hawiz berkata...

amin jugak

Shahwalrezal berkata...

btul tu..realiti d masjid2..trima kasih sahabat untuk perkongsian ni.. ;D

mr Flux berkata...

btol2...doa tu biar bersungguh2 :D

Akito Boron berkata...

good info. harap2 doa pasni brkualiti

Mr.NS berkata...

pa yg penting hati kena ikhlas...gaya tolak tepi..

Terbang Bersamaku berkata...

beroa biarlah ikhlas..dan perlu sentiasa berdoa,jgn hanay ingat Allah bila susah jer..
~Btw, Nice entyr..(^___^)

aremieroul berkata...

hawiz : amin..~

aremieroul berkata...

mr.Flux : hu3..tahu x pew.. :))

aremieroul berkata...

akito boron : hu3.. insyaALLAH.. :))

aremieroul berkata...

mr.NS: hu3..gaya pun penting.. dengan gaya yang bersungguh-sungguh lah kita akan nampak seperti bersemangat..kalau gaya pun dah tak bersemangat sah-sah lah hati pun tak lalu nak buat sesuatu perkara tu..btw, thnks komen.. :))

aremieroul berkata...

terbang bersamaku ; hu3..thnks kokmen.. :DD

mohd sasuke berkata...

sentuhan nasihat yg bergune...trimas buat entri ni..=)

makalalag ismail@polixion berkata...

selain bersungguh sungguh...bertaubat juga satu jln agar doa kita boleh dimakbulkan...sebelum melakukan solat meminta hujan... rasulullah SAW akan menyeru ummat yg berada di kampung itu bertaubat..kalo x silap sy rasulullah SAW bg masa dlm seminggu utk ahli dlm kampung itu bertaubat sebelum buat solat minta hujan...jd...byk2 lah kt bertaubat di bulan ramadhan ini moga doa kt boleh diterima....hehe..sekadar tu sy tau n nak kongsi..