expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Khamis, 29 November 2012

Zaman Kanak-Kanak..!

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .


dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani...
ASSALAMUALAIKUM w.b.t..

jawab ye salam mirul ni.. x jawa dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH.. ^_^
alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaannya dapat kita bersama-sama menghirup udara, bernafas di muka bumi ini dengan percuma.. jangan sesekali pun kita merasa bangga dengan apa yang kita ada kerana semua ini mampu ditarik dengan sekelip mata sahaja..

okey..! dalam entry kali ni mirul nak berkongsi dengan sahabat semua tentang permainan dulu-dulu yang bagi mirul dah x ramai yang tahu dan ingat tentang permianan ni.. jadi, siapkan minda anda semua sebab mirul nak bawak sahabat semua balik ke zaman kita kecik-kecik dulu di mana masa tu x wujud lagi teknologi-teknologi ni.. yang ada hanyalah kita, kawan-kawan dan permainan tu.. ^_^

permainan pertama yang mirul nak suruh korang semua ingat ialah permainan lawan pemadam..
permainan ni memang popular lah sebab siapa menang dia akan dapat pemadam lawan dia.. nampak macam senang kan nak main, tapi cuba lah lawan.. susah beb.. hahaha.. dulu mirul sampai ada satu kotak pemadam tau.. ni semua gara-gara menang lah ni.. hahaha.. tapi paling kesian kalau beli banyak tapi asyik kalah je, akhirnya kawan yang dapat semua pemadam tu.. hehehe..

yang kedua ni bukan lah permainan sebenarnya, tapi lebih kepada koleksi peribadi.. hahaha..
dulu masa mirul kecik-kecik, semua budak mesti ada buku ni.. dia ikut masa, kalau pokemon yang tengah popular maka buku pokemon lah yang menjadi kegilaan budak-budak tu semua.. kita kena beli stiker dalam harga RM0.20 kemudian kena lengkapkan buku ni.. siapa yang dah lengkap boleh hantar dekat kilang dia then nanti akan dapat hadiah.. dulu kalau siapa yang ada buku ni yang lengkap memang bangga lah.. almaklumlah, bukan senang nak kumpul semua gambar.. kan-kan..? ^_^

yang ni pulak mirul x tahu lah dekat tempat korang panggil apa.. tapi mirul panggil bola kertas je.. hahaha.. dulu selalu lawan dengan adik mirul.. kitowang guna kan kotak ubat nyamuk untuk jadikan sebagai pemain bola tu.. memang kreatif gila lah dulu kan.. siap ada tiang gol bagai.. hahaha.. kalau siapa nak golkan, pihak lawan tu akan setting kan penjaga gol dia betul2, x nak bagi bola masuk.. hahaha.. kelakar betul kalau ingat kan.. hehehe..

permainan yang ni mirul pasti ramai yang tahu main.. mirul panggil permainan titik-titik je.. hehehe..
permainan ni paling seronok main masa cikgu x ada dalam kelas.. nampak je macam bosan kan, tapi ni lah game paling best masa kecik-kecik dulu.. kalau kita menang, rasa macam nak tampal je kertas tu dekat dinding kan.. hehehe.. dan disebabkan permainan ni jugak lah, buku matematik mirul x pernah tebal masa sekolah rendah.. bayangkan lah kalau dah tiap-tiap hari amik sehelai, lama-lama ye habis.. hahaha..

okey..! yang ni walaupun nampak macam permainan budak-budak perempuan tapi siapa sangka ada je budak lelaki yang main tau.. kalau dulu, ada patung lelaki jugak jadi sama-sama main dan buat cerita masing-masing.. kalau siapa yang kretif, dowang akan buat baju untuk patung dowang sendiri.. reka baju sendiri, buat gaun, skirt.. hahaha.. kretif kan..? :)

sebenarnya kalau nak ikutkan banyak lagi permianan yang kita suka main dulu-dulu kan.. ni belum cerita lagi pasal baling selipar lah, main polis enti lah.. hahaha.. tapi semua ni semakin dilupakan seiring dengan kemajuan zaman.. kalau kita tengok, budak-budak zaman sekarang ni mana ada nak main permainan ni semua.. almaklumlah, zaman sekaang kan zaman IT.. entah-entah kalau mirul dengan dowang ni.. huhuhu..

dan bila teringat balik permainan-permainan ni rasa rindu sangat-sangat dekat zaman kanak-kanak kan.. masa tu x fikir apa, fikir nak main je.. pergi sekolah main, balik sekolah main, jumpa kawan main.. haahha.. indahnya zaman kanak-kanak ni.. ^_^ apa-apa pun kalau boleh jangan lah kita lupakan permainan2 lama ni..  bak kata orang, tiada lama tiada baru kan.. hehehe.. selamat berlayar ke zaman kanak-kanak kembali.. wasalam..~

10 ulasan:

Kak iman berkata...

ok dgn ni iman mengaku yg iman penah buat smua 2 hahah..smpai ada 1 hari 2 waktu kelas hafazan.kena hafal surah tpi geng2 iman dok main laz2 kena keluar dri kelas ahahah

yun berkata...

stuju sangat..tetibe teringat buku pokemon tu..!! suka entry ny..

Diari Anak Perantau berkata...

anak kampung : hehehe.. semua orang mesti ada kenangan tersendiri masa kecik2 kan.. ^_^ best nya.. hehehe.. kalau ingat balik mesti kelakar.. :D

Diari Anak Perantau berkata...

yun syazwani : hehehe.. aip, main jugak ke..? :D ni mesti pernah kumpul sampai penuh ni kan.. :D

Unknown berkata...

haha , iyupp ., sya buat semua tuh , game budak2 90-an nih , budak2 zaman sekarang tak kenal pun benda2 nih ,

Minn berkata...

dunia semakin berevolusi, teknologi semakin berinovasi.
kanak2 zaman kini mana kenal erti semua benda ni? ahh, ruginya mereka.

Diari Anak Perantau berkata...

shafiq : hehehe.. tau x pew.. dak2 sekarang susah nak kenal game2 ni sebab sekarang ni zaman IT.. kesian dowang.. hahaha..

Diari Anak Perantau berkata...

shafiq : hehehe.. tau x pew.. dak2 sekarang susah nak kenal game2 ni sebab sekarang ni zaman IT.. kesian dowang.. hahaha..

Diari Anak Perantau berkata...

adibbb : tau x pew.. dowang sangat rugi.. game2 sekarang ni x membantu otak pun.. hahaha.. :P

yanmaneee berkata...

air max 97
jordan 4
coach factory outlet
golden goose outlet
nike air vapormax
yeezy shoes
jordans
cheap jordans
yeezy boost 350
supreme clothing