expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sabtu, 26 November 2011

KaWaN Vs cInTa..!

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab ye salam mirul ni.. tak jawab dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH..  ^^
okey..! sebenarnya sebelum-sebelum ni pernah juga mirul buat entry pasal CINTA kan.. [ contohnya dekat SINI ].. tapi kali ni sekali lagi mirul nak kongsi dengan korang semua entry tentang CINTA.. hurmm..
mirul bukan lah doktor cinta mahupun pakar dalam hal-hal seperti ni tapi semua orang pernah merasa cinta kan.. jadi x salah rasanya kalau kita berkongsi pendapat tentang apa yang kita rasakan..  :)

okey..! menjadi satu lumrah dalam hidup manusia ni untuk menCINTAi seseorang kan.. macam pelik pula kalau kita x pernah rasa sayang ataupun cinta.. paling kurang pun perasaan cinta tu mesti ada antara kita dengan DIA yang satu.. hu3.. tapi cinta ni racun umpama racun.. sekali dah terkena jangan harap dengan senang-senang kita mampu ubatinya.. hurm.. perasaan pula bukan boleh dipaksa.. hati ni lain.. kadang-kadang tu mulut je cakap benci, tapi dalam hati sayang.. sebab tu lah perasaan ni x boleh dipaksa.. sebab terpaksa mana kita sayang dekat seseorang tu tapi kalau hati kata tak, memang x akan menjadi lah kan..hu3

okey..! mirul nak tanya satu soalan lah.. mungkin soalan ni selalu kita dengar dan mungkin ramai yang boleh fikirkan sendiri jawapan nya.. hu3.. macam mana kalau korang mencintai seseorang yang juga merupakan orang yang sama di cintai oleh kawan baik korang..? adakah korang akan mengalah ataupun korang teruskan perasaan tu..? mungkin ada yang akan cakap lebih baik untuk kita undur diri sebab kawan tu jauh lagi penting.. tapi mungkin juga akan ada yang bangkang.. sebab ada juga yang akan cakap, kita pun ada hak untuk bercinta.. asyik nak jaga hai orang je, hati kita siapa nak jaga.. kawan kan memahami.. hu3..masing-masing ada pendirian yang tersendiri kan dan masing-masing ada sebab kenapa mereka memilih jalan tu.. hurm..

KAWAN vs CINTA

ada pepatah cakap kawan biar beribu, kasih biar satu.. sebab kawan ni senang nak dicari.. pergi je mana-mana mesti kita akan dapat kawan.. tapi kasih yang satu ni memang susah.. lagi-lagi nak cari mereka yang benar-benar ikhlas mencintai diri kita ni.. bagai kan mencari sebutir mutiara di persisiran pantai.. semua nampak sama tapi akan ada satu yang berbeza.. itulah dia CNTA..  :)
tapi kadang-kadang tu dalam bercinta mesti akan ada ujian nya.. jangan katakan dah bercinta, belum bercinta pun dah macam-macam ujian datang, ni lagikan masa tengah bercinta.. kan2..? hu3.. antara masalah yang sering kita dengar ialah cinta terhalang gara-gara kawan kita.. hurm.. bagi sesetengah orang, mereka menganggap kawan dowang tu sebagai seseorang yang jauh lagi penting dari cinta.. sebab tu lah ada je orang yang sanggup mengalah demi nak melihat kawan dia bahagia.. hurm..

tapi sebenarnya benda tu salah..! betul..! cuba korang bayangkan lah ea.. kalau lah korang mengalah demi nak melihat kawan korang tu bahagia dengan someone yang korang sayang, lepas tu dia asyik berkepit je depan mata korang, korang rasa gembira ke..? korang mesti akan cakap "x apa lah.. asalkan dia bahagia.." x pun korang cakap macam ni "aku bahagia kot kalau tengok dia bahagia.." hu3..

wei..! mirul pun pernah sayang dan cinta dekat orang.. dan mirul pun pernah cinta dalam diam.. seyes hati ni terasa sakit sangat-sangat.. bukan senang tau kita nak melepaskan seseorang yang kita sayang.. perasaan ni bukan barang mainan.. hari ni suka guna, esok lusa kalau x suka letak tepi.. TAK..! perasaan sayang ni sesuatu yang memeritkan.. lagi-lagi kalau bab-bab melepaskan seseorang.. hurm..

dan meredhai seseorang tu pergi mungkin bisa terjadi tapi bukan dalam sehari.. melihat dia bahagia memang bisa membuatkan kita bahagia tapi bukan untuk selama-lamanya.. hari ini kita katakan kita redah dia pergi.. tapi saat kita sendiri hati ini akan menyoalkan kembali apa yang kita rasai.. hati oh hati.. hurmm.. tapi kalau benar hati ni boleh meredhai pemergian dia, dan bila kita melepaskan dia, dia akan lebih bahagia lebih baik lepaskan.. mungkin dia bukan jodoh kita.. percaya pada DIA okey..  :)

apa-apa pun selalu lah berdoa ye supaya hati ni sentiasa tenang dalam hidup ni.. belajar untuk meredhai sesuatu perkara dan selalu lah dekat kan diri kita dengan DIA.. soal jodoh biar DIA yang tentukan, tapi x salah kalau kita berusaha untuk mencari nya.. sebab doa tanpa usaha itu tidak akan membuahkan hasil kan..  :)  dan percaya lah.. kalau benar dia jodoh kita, kemana pun kita pergi.. sejauh mana pun kita berlari kalau benar dia memang milik kita dia akan tetap menjadi milik kita.. dan begitu juga sebaliknya.. jangan terlalu berharap sebab kadang-kadang harapan boleh tinggal kenangan okey..  :)  semoga ada isi yang berguna yang boleh kita ambil dari entry ni.. salam..  ~


11 ulasan:

izaajohari berkata...

betol sesangat! sebab cinta kita akan rasa lmh, tp Allah is always with us. insyaAllah~

aremieroul berkata...

izaajohari : hu3.. tau x pew.. :) redha k..

aiman fanboy k-pop berkata...

cintalah racun..cinta jugaklah penawarnya,...^^

aremieroul berkata...

aiman : yup.. :)

NURATEEYA berkata...

susahkan jatuh cinta pada orang yang sama. dua2 in love dengan sorang jejaka. sabar je lah :)

aremieroul berkata...

@nurateeya : hu3.. tau x pew.. :(

Idzanfashila berkata...

ikatan kawan tak pernah pdm, tp ikatan cinta bila2 pun bole hilang. kn?

aremieroul berkata...

idzanfashila : yup.. ikatan kawan tu ikadang2 lebih kuat daripada percintaan..

aiEz berkata...

aie eprnah cintakan seorang ni,dalam masa yg sama member pun kenan pd orang yg sama..so aie,lebih utamakan kawan dari hilang kawan..so aie undur diri,tak salah..mula2 memang tak leh terima,tp lagi baik doakan mereka...yg terbaru dpt tau,tahun dpn dah nak tunang.,sbg kawan aie tumpang gembira...:')

aremieroul berkata...

aiez : hurm.. yup meredhai hati untuk melepaskan orang yang kita sayng memang susah.. ambil masa yang lama.. kuatnya hati aie kan.. xpew2.. sesungguhnya ALLAH dah merancang segala-galanya ok.. :)

Blossom Heart berkata...

semoga kita kuat terima ujian daripada Allah..