expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Selasa, 14 Februari 2012

MAnjaDDA wAjaDa..!


اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

jawab ye salam mirul ni.. tak jawab dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH..  ^^
okey..! minggu ni merupakan minggu yang menggerunkan bagi kebanyakan mahasiswa dan mahasiswi.. benih yang telah dicambah sejak 5 bulan yang lalu akan mula menampakkan hasilnya.. tuaian yang ditunggu sememangnya mendebarkan kerana hasil ini lah akan menunjukkan dan membuktikan sama ada selama ini kita menggunakan baja yang betul atau tidak.. sama ada menggunakan teknik menuai yang betul atau tidak.. 
hurmm..tetapi semua nya bergantung kepada diri kita sendiri.. jika baik hasilnya, maka betullah apa yang kita tuai dan tanamkan selama ini.. tetapi jika sebaliknya, mungkin ada kekurangan di mana-mana tempat.. cari dan cuba perbaiki...  :) hasil sekarang memang dah tidak boleh diubah, tetapi hasil yang akan datang kita masih ada masa untuk hasilkan yang terbaik kan.. :manjadda wajada, wamanzaroa hasada..  :)

alhamdulillah..
macam yang lain-lain juga, mirul pun berdebar-debar saat nak semak keputusan peperiksaan mirul tu.. jantung ni macam nak terkeluar je.. dup dap dup dap.. maklumlah kan, siapa yang tak takut nak semak keputusan peperiksaan.. he3.. lepas je semak, fuhh lega.. alhamdulillah.. itu je yang mampu mirul ucapkan.. rasa usaha dan keringat mirul selama ni berbaloi.. alhamdulillah.. terima kasih ya ALLAH.. :)

hurmm.. walaupun mirul x dapat 4.0 tapi mirul masih bersyukur sebab x lari sangat dari apa yang mirul terget.. sebab tu orang cakap, kalau nak target tu biarlah tinggi sikit, sebab kalau jatuh pun x jauh mana.. he3.. tapi dari awal lagi memang mirul x berani nak terlalu berharap untuk dapatkan yang terlalu tinggi.. sebab takut harapan tu akan tinggal kenangan.. he3.. maklumlah, mirul dari sekolah lagi memang selalu kecewa dengan keputusan.. selalu je bersedih.. tapi alhamdulillah, sekarang tak lagi.. he3.. 

jadi, apa yang mirul boleh kongsi ialah, keputusan yang kita dapat tu menunjukkan sejauh mana usaha kita untuk capai keputusan yang terbaik.. betul ke x kita belajar selama ni.. kerja rumah, assignment buat ke tak.. hu3.. kalau kita dah penat berusaha tapi masih dapat keputusan yang kurang baik, cuba lihat dan kaji bahagian mana yang kita salah.. manusia ni sifatnya lemah kan, jadi perbaiki apa yang kurang tu.. kalau kurang usaha, tingkatkan.. insyaALLAH segala penat lelah anda akan terbalas..  :)

kisah seorang sahabat..
kalau soal keputusan peperiksaan ni, mirul sering kali teringat dekat seorang sahabat mirul masa mirul belajar dekat matrik dulu.. budak perempuan.. nama dia AZMIRA AMRAN..  :)  yup, kami sahabat.. mirul memang rapat dengan dia.. mirul selalu ejek dia.. ha3.. dia pun sama je, dua kali lima.. kalau siapa yang x kenal kitowang, memang akan ingat yang kitowang ni musuh ketat.. setiap kali jumpa je, mesti ada yang tak kena.. ha3.. masing-masing memang selalu nak mengaku comel dan akhirnya mirul selalu menang.. hwa3.. :D
tapi masa keluar keputusan tawaran ke Universiti, dia x dapat mana-mana tawaran pun.. masa tu dia sedih yang teramat.. siapa x sedih kan kalau semua orang dapat, tapi kita je yang x dapat..hurmm.. dia senyum je, tapi mirul tahu apa yang dia rasa.. kecewa.. sedih.. masa tu, satu je yang mirul selalu pesan dekat dia, "mira, sabar ye.. ini semua ujian ALLAH.. kau kena kuat.. insyaALLAH ada hikmah semua ni k.." mirul hanya mampu memberikan sokongan moral je, sebab mirul pun x tahu nak tolong macam mana lagi.. hu3.. 

dalam diam, hampir setahun juga dia bersabar.. dan dalam setahun tu banyak perubahan berlaku dekat dia mirul tengok.. alhamdulillah.. kuasa ALLAH kan.. :) dan kini semua nya telah terbayar.. segala kesabaran dia mengharungi dugaan ALLAH ni terbayar bila dia ditawarkan untuk sambung pelajaran di UiTM.. :) baru je minggu lepas dia dapat.. he3.. dan apa yang membuatkan mirul tersentuh ialah dia ditawarkan dengan kursus yang dia minat sejak sekolah menengah lagi.. dulu dia selalu cakap nak kos tu, tapi x dapat.. setahun bersabar dan akhinya ALLAH bagi juga apa yang dia mintak.. indah kan perancangan ALLAH ni..  :)

jangan nak putus asa..
sebab itu bila dapat je keputusan, jangan berputus asa.. setiap apa yang ALLAH buat tu mesti ada hikmahnya.. ALLAH tidak pernah sekali pun zalim dengan hambanya.. hu3.. apa yang kita minta tu x semestinya akan termakbul dengan serta merta.. mungkin kita kena tunggu, baru dapat apa yang kita nak.. :) sebab ALLAH mungkin nak uji  kita dulu, nakm tengok sejauh mana iman kita kepada DIA.. itu lah sebab nya kadang kala kita ni gagal.. semua ni ujian ALLAH pada kita..  :)

dan kalau kita dapat keputusan yang kurang baik ataupun tidak mencapai apa yang sudah kita hajati, jangan kecewa.. ingat balik usaha kita selama ni.. adakah kita berusaha 100% untuk mencapainya..? ataupun hanya 50% tetapi mengharapkan yang terbaik.. hu3.. kita sendiri tahu sejauh mana kita  punya usaha.. jadi kalau kita rasa selama ni usaha kurang, pertingkatkan lah.. jadikan usaha tu 110%.. buat yang terbaik supaya hasilnya juga adalah yang terbaik.. :) insyaALLAH..
usaha, doa dan tawakal.. selepas dah berusaha berserah je lah pada ALLAH akan keputusannya.. mirul dulu juga pernah gagal dan pernah jatuh ke lembah yang gelap.. rasa macam dah x ada masa depan je.. tapi, atas usaha dan semangat ingin berjaya yang tinggi, mirul bangkit.. setiap hari berdoa supaya ALLAH bagi mirul peluang untuk perbaiki kelemahan diri.. dan alhamdulillah, kini mirul buktikan yang kegagalan bukan bererti kita lemah, tapi bererti kita akan berjaya nanti dengan usaha yang jitu.. insyaALLAH apa yang kita usahakan tu akan dimakbulkan ALLAH..

buat sahabat-sahabat sekalian.. apa pun keputusan yang anda dapat, itu semua ujian untuk kita.. baik atau pun lemah itu semua ujian.. ingat itu..! jangan lalai dengan apa yang kita ada.. teruskan usaha..baiki apa yang kita rasa patut diperbaiki.. kita tahu siapa diri kita kan, kita tahu dekat mana salah dan silap kita kan.. perbaiki ia..! gagal sekali bukan bermakna kita akan gagal selamanya.. masih jauh lagi perjalanan ini.. tanpa usaha dan azam yang kuat, percaya lah kita akan tumbang di tengah jalan.. oleh itu, kuatkan usaha kita jom..! bersama kita berusaha untuk berjaya di dunia dan yang paling penting di akhirat.. 
insyaALLAH.. amin.. wasalam..~

6 ulasan:

.........cP~ berkata...

Ada berita lain untuk mereka yang sabar kan?

Aremieroul Akim berkata...

cp : maksudnya...?

azmira berkata...

macam aku lg comel je?btw,terima kasih.:D

Aremieroul Akim berkata...

azmira : ha3.. ko memang lebih comel, tapi aku amat comel.. :D hwa3.. sama2 mira.. aku tahu ko seorang yang sangat kuat.. keep it up ye.. :)

Aziz Syaidahtul berkata...

congratulation! kalau x lari dari 4.0 tu sure dean lagi kan... keep up the good work untuk sem ini dan akan datang!

Aremieroul Akim berkata...

aziz syaidahtul : he3.. insyaALLAH.. usaha akan dipertingkatkan.. :)