expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Selasa, 26 Jun 2012

PrAktIkAL Oh PraKTiKaL..!


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani..
ASSALAMUALAIKUM w.b.t..

jawab ye salam mirul ni.. tak jawab dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH..  ^^  okey..! hari ni 26 jun, mirul dengan rasminya telah memulakan praktikal di pejabat RISDA batu pahat selama 2 bulan.. alhamdulillah, setakat ni sehari berkerja di sana umpama setahun ku rasa. huaaaa...  T__T kauuu hadewww? ha3.. sejujurnya bukan tak seronok berkerja dekat sana, cuma bayangkan lah hari pertama berkerja tak ada kerja langsung diberi.. datang-datang je supervisor bawa round satu pejabat sebab nak perkenalkan dekat semua pekerja kemudian dia suruh duduk dekat satu meja kosong ni.. mungkin tuan empunya meja tu dah pindah kot, sebab tu lah dia suruh mirul duduk situ.. huk3..
sampai lah ke petang, memang x ada kerja pun yang dia beri.. mirul ni sampai dah tertidur-tidur tunggu.. sebenarnya mirul praktikal dekat sini dengan kawan mirul,, dia yang cakap mirul tertidur, sedangkan mirul rasa mirul sedang khusyuk membaca buku yang supervisor tu bagi.. hwa3.. bukan salah mirul kan, siapa suruh dia bagi mirul buku sejarah pembukaan RISDA, memang seronok lah kan baca buku sejarah ni.. (sambail letak tangan di bahu, mata ke atas.. hwa3.. ) 

swasta vs kerajaan
semalam ada seorang hamba ALLAH ni komen dekat status kawan mirul.. dia kritik lah kitowang sebab buat praktikal dekat sektor kerajaan ni sebab dia cakap dia lebih suka sektor swasta.. mirul yang baca komen dia tu pun rasa macam sakit hatije, ni lagikan kawan mirul mirul yang tulis status tu.. mana taknya, kalau dah x suka tu x payah lah nak sindir-sindir orang lain.. x kan semua orang nak ikut cara yang sama kan.. asalkan benda tu x salah, buat je lah kan.. buat apa nak takut.. ^^ berani kan kerana benar.. hu3..
dalam komen tu dia ada lah cakap banyak perbezaan antara kerajaan dengan  swasta ni.. yup..! semua orang tahu benda tu, x payah kot rasanya nak buat statement2 macam tu.. hu3.. dia persoalkan elaun, pengalaman kerja dan beberapa lagi lah yang bagi mirul semua tu x ada lah penting sangat pun.. contohnya elaun.. dia cakap kalau dekat swasta dapat elaun, dengan kerajaan x dapat.. tapi dia tak tahu yang sebenarnya kitowang yang kerja dekat RISDA ni dapat elaun.. huk3.. sebab tu mirul tak komen dekat status tu sebab boleh timbulkan publisiti murahan je nanti.. x pasal-pasal nanti masuk melodi.. x nak mirul.. ha3..  ^^

apa-apa pun bagi mirul dekat mana pun kita buat praktikal, kalau kita dapat gunakan ia sebaik mungkin ia akan memberikan kita manfaat yang sama.. kalau kita praktikal dekat swasta sekalipun tapi kita x gunakan ia untuk dapatkan pengalaman yang berharga sama je.. baik praktikal dekat kerajaan yang katanya x berapa bagus tu.. huk3.. bagi mirul, selagi kita dapat manfaatkan apa yang kita ada depan mata kita akan dapat apa yang kita nakkan.. ditambah pula dengan niat yang ikhlas dan perasaan ingin menambahnilmu kerana ALLAH, insyaALLAH segala-galanya akan dipermudahkan.. ^^ manjadda wajadda, wamanzaro'a hasada.. wasalam..~  


p/s : hidup memang banyak ranjaunya.. bukan senang tugas kita sebagai khalifah di muka bumi ALLAH ni.. apa-apa pun percaya bahawa ALLAH itu maha adil.. yang baik akan dibalas baik, yang jahat.. lu pikir lah sendiri...  :)


21 ulasan:

auni berkata...

bestnya dah praktikal :D
mirul nanti letak la gambar sket, teringin nak tgok suasana :D

Aremieroul Akim berkata...

@auni : he3.. best2.. ^^ insyaALLAH nanti mirul letak k.. :D

mr_right berkata...

Kemaaahinnn cepat praktikal? i second year ni baru nak praktikal -_________-" hye mirul !

Aremieroul Akim berkata...

@mr.right : ha3.. mampu...? :DDD saya memang advance sikit.. nanti sem 4 pun kena praktikal lagi.. :(

ikaa sharin berkata...

maap , terfollow blog ohsem anda :)

Aremieroul Akim berkata...

@ikaa sharin : terima kasih.. nnati saya akan terfollow blog anda pula ye.. :)

ct kamaliah berkata...

selamat ber'praktikal'...kama ada 1mgu ag nk habis..:D

AsH ShiKaNo berkata...

all d best :)

DIEDA berkata...

Goodluck there :)

Aremieroul Akim berkata...

@ct kamaliah : terima kasih.. ^^ untunglah dah habes.. :P

Aremieroul Akim berkata...

@ash shikano : terima kasih.. ^^

Aremieroul Akim berkata...

dieda : terima kasih.. :)

Tanpa Nama berkata...

awak amek kos apa? saya LI di RISDA juga, tapi start besok (2 julai) ^^

Aremieroul Akim berkata...

tanpa nama : saya international business.. RISDA mana?

Ziera Ieyah berkata...

zira pun ngah praktikal ni..tp kt risda Johor. ^__^

sarina asari berkata...

hai..saya nk tnye la, saya da prtikal 3mgu tpi saya msih tade supervisor.. apa yang saya perlu buat ye ?

Tanpa Nama berkata...

suprvisor akn dbagi oleh lect yg uruskn LI kita..

Tanpa Nama berkata...

ada sapa2 x sini yg boleh kongsi pgalamn krja LI di risda

Mahirah Sarah berkata...

Salam. Mirul, blh cerita sikit pngalaman LI di risda? Sy ambil kos finance.

Mahirah Sarah berkata...

Salam. Mirul, blh cerita sikit pngalaman LI di risda? Sy ambil kos finance.

CIK PELANGI berkata...

Bole sy tahu skop untuk student ekonomi sesuai x ye praktikal di pejabat risda. Tambahan pula sy nih perempuan . Ada interview x ye?