expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Khamis, 26 Januari 2012

TeGuRaN BeRhikMAh..!


اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
jawab ye salam mirul ni.. tak jawab dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH..  ^^
okey..! hari ni mirul nak kongsi dengan korang semua tentang satu perkara yang biasa kita dengar tapi jarang kita ambil iktibar darinya.. hu3.. dan macam biaslah, semoga apa yang mirul tulis ni sedikit sebanyak akan membantu kita semua untuk menjadi hamba ALLAH yang diredhai.. amin..~
okey..! dalam dunia ni, x ada satu manusia pun yang sempurna.. x kisah lah siapa pun dia, pasti ada kekurangannya.. seberapa sempurna pun dia pasti ada kekurangan.. sebab ALLAH tu kan adil.. ^^ mungkin dia lebih dekat bahagian ni, tapi dekat bahagian lain ada kurangnya.. itulah lumrah manusia.. 

terima teguran..
salah satu kelemahan kita sebagai manusia ialah susah sangat nak menerima teguran orang.. x kira lah siapa pun yang menegurnya mesti dalam hati tu akan ada sedikit rasa x puas hati.. rasa geram... paling tak pun dalam hati mesti akan cakap "dia tu macam bagus sangat je nak tegur-tegur orang.." hu3.. lumrah manusia.. ditambah lagi dengan hasutan syaitan, makin membara lah perasaan tak puas dalam hati tu.. hu3..
kadang-kadang kita pun macam tu juga.. bayangkan lah ea, kalau kita tengah syok-syok buat sesuatu tiba-tiba ada orang datang kemudian cakap apa yang kita buat tu salah.. kalau kita ni jenis yang ok x apa, tapi kalau dapat yang jenis hati batu, yang panas baran mau kena penampar sekali.. he3.. yang tu boleh tahan lagi, kalau dapat yang jenis mulut leaser, amik kau..! 

sebab tu kalau kita nak menegur orang ni kena fikir dulu apa yang kita nak cakapkan.. bukan main sembur je.. sebab kita tak tahu lagi apa reaksi dia bila kena tegur.. walaupun kita tahu kita betul sebab dia melakukan kesalahan tersebut, kita tetap kena bersedia.. sebab manusia ni rambut je sama hitam, tapi hati lain-lain.. ingat senang-senang ke orang boleh terima teguran kita.. kalau tak kena pada masa dan caranya memang susahlah.. tapi kalau kita buat dengan cara yang mereka senangi insyaALLAH mereka akan terima dengan hati yang terbuka.. :)

husnuzon..
bila kita kena tegur, senyum dan terima teguran tu dengan hati yang terbuka.. tak kisah lah yang tegur kita tu kawan kita ke, ahli keluarga kita ke, jiran ke, cikgu@pensyarah ke, sesiapa je lah.. tak salah kan terima teguran tu.. mungkin kita memang salah.. sebab manusia ni, mana ada yang sempurna.. hu3.. kadang-kadang tu kita rasa kita ni macam betul sebab apa yang kita buat bukannya salah.. tapi masih kena tegur.. jadi, bersangka baik je.. mungkin memang kita salah, siapa tahu kan.. hu3..

jadi bila kita kena tegur dengan seseorang tu, terima dan fikir-fikirkan apa yang ditegur.. kalau memang kita yang salah maka cuba perbetulkan.. x salah kan..? sama-sama dapat faedahnya.. dia dapat pahala dan kita pun dapat juga.. tapi kita lah yang dapat lebih, sebab kita dapat berhijrah dari sesuatu yang kurang baik kepada yang lebih baik.. insyaALLAH..  :) 

dia juga manusia..
hurmm.. dalam dunia ni ada macam-macam jenis manusia.. dalam soal tegur menegur ni lagi lah banyak kerenah dan perangai.. ada yang pantang kena tegur.. bila kena tegur, mula lah kutuk orang tu.. cakap macam-macam.. "konon berangan nak tegur orang, tapi diri sendiri pun x betul juga.." hu3.. tu baru sikit, ada tu yang sanggup memaki hamun depan-depan lagi.. memang menakutkan.. hu3..

apa-apa pun, kita kena sedar, orang yang menegur kita tu juga manusia.. mereka juga x lari dari membuat kesalahan.. menegur kesalahan orang lain(berdakwah) dah menjadi tanggungjawab kita sebagai umat islam.. nak tak nak kalau kita tahu ada orang lain membuat kesalahan dan kita boleh menegurnya, kita kena tegur juga.. dia nak terima atau tidak itu tanggungjawab dia.. kita dah tunaikan apa yang perlu kita lakukan.. 
soal siapa dia atau apa pangkat dia tu bukan soal utama.. sebab ilmu yang disampaikan tu lagi penting.. walaupun budak kecil yang menegur kita, kita kena terima teguran tu.. memang lah kalau dibandingkan usia kita dengan dia, tapi mungkin dia tahu sesuatu yang kita sendiri tak pasti tentang itu.. ilmu ALLAH ni luas, jadi mungkin ada satu dua perkara yang kita terlepas pandang kan.. hu3..

sabar..
bila kita tegur, dan kemudian orang tersebut marah balik.. itu pun lumrah.. jadi apa yang boleh kita buat ialah, sabarr..  :) memang lah berkata itu mudah, cuba kita kena depan-depan mata baru tau senang ke susah bersabat tu, tapi cuba latih diri bersabar.. x luak pun kalau kita bersabar, malah sabar tu akan lebih bermakna buat kita.. percayalah..!
bila kena marah sekali, jangan mengalah dan takut pula untuk menegur di lain masa.. biasalah, orang kalau nak berdakwah ni memang banyak dugaan nya.. bukannya senang.. syaitan tak suka.. sebab tu seboleh-bolehnya syaitan akan menghasut manusia untuk melawan perkara-perkara yang sebegini.. ditiupnya ke telinga manusia sifat bongkak dan sombong supaya apabila ditegur orang lain, dia akan merasakan yang dirinya cukup baik untuk ditegur.. itulah kerja syaitan..

sebab itulah apabila ditegur, fikir kan balik apa yang diperkatakan itu.. walaupun kita rasa betul kadang-kala kita juga melakukan kesilapan kan.. orang lain tak akan menegur kita kalau kita buat benda yang betul.. melainkan benda tu salah baru kita akan ditegur.. jadi fikir-fikirkan lah dan selamat beramal..

okey lah.. semoga korang dapat sesuatu dari entry ni.. walaupun sikit tapi percayalah, ada juga isinya.. semoga kita semua ambil dan amalkan apa yang kita tahu ni.. kalau rasa nak dapat pahal, jom kongsi entry ni.. insyaALLAH bermanfaat.. :) semoga kita sama-sama mendapat redha dan rahmat dari ALLAH s.w.t.. amin..~~


Tiada ulasan: