expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sabtu, 14 April 2012

AnOnYmoUs Si TaNpA NAma..!


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .

dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani..
ASSALAMUALAIKUM w.b.t

jawab ye salam mirul ni.. tak jawab dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH.. ^^ okey..! dalam entry kali ni mirul nak berkongsi dengan anda semua mengenai "tanpa nama a.k.a anonymous".. dunia hari ini memang terkenal dengan ramai anonymous ni.. maklumlah, sesiapa je boleh jadi anonymous ni kan... hu3.. tapi bukan itu yang mirul nak perbincangkan.. mirul nak melontarkan pendapat mirul mengenai mereka yang suka "baling batu sembunyi tangan.." hu3..
okey..! sebenarnya mirul bukan nak jatuhkan mana-mana pihak mahupun nak malukan sesiapa.. cuma mirul rasa mirul patut ketengahkan isu ni supaya semua orang akan berpuas hati dengan apa yang mereka cuba luakan.. sejujurnya mirul menulis entry ni kerana semalam, ada seorang anonymous telah meletakkan komen beliau di salah satu entry mirul.. 

kandungan komen tersebut sebenarnya bukan lah bertujuan nak mejatuhkan mirul, malahan hanya meluahkan apa yang dia rasa.. tapi yang mirul pelik, kenapa dia x menggunakan profil dia untuk menulis komen tersebut.. dan sebenarnya x ada masalah pun dengan perkara tu.. cuma benda ni membuatkan mirul fikir dia seorang yang penakut..! maaf lah kalau "dia" terbaca benda ni, tapi itu yang mirul rasa.. maaf..  :(
"berani kerana benar, takut kerana salah.." itu prinsip yang mirul selalu pegang.. kalau betul apa yang kita rasa tu betul, luahkan je.. mungkin orang lain x nampak tapi kita nampak.. hu3.. lagi satu masalah yang kita hadapi ialah kita takut orang x boleh terima idea kita tu, tapi selagi kita x cuba mana kita nak tahu kan.. mungkin kita takut sebab idea tu baru, tapi sampai bila kita nak gunakan benda yang lama sedangkan kita boleh menambah-baikkan nya.. kalau kita rasa yakin kita boleh, cuba je.. insyaALLAH kalau niat kita tu betul, ALLAH akan bantu kita.. sebab tanpa usaha dari kita, benda tu x akan ALLAH makbulkan.. kan.. :)

dan buat "tanpa nama" sekalian.. sebenarnya x seronok langsung kalau kita buat sesuatu tu tanpa ada nama kita.. mirul bagi situasi lah ea.. "A pos surat dekat B suruh B masukkan duit dalam akaun bank si A.. tapi dalam surat tu x ada langsung details tentang A.. agak-agak B boleh masukkan duit ke akaun A ke..?"  

hu3.. macam tu lah dalam situasi ni.. kadang-kadang kita menulis komen yang membina dan mengharapkan tindak balas yang positif dari penulis.. tapi bila x ada nama atau details langsung, penulis nak tolong pun x tahu macam mana kan.. tu lah sebabnya kalau nak komen tu, pakai je lah profil kita.. sekurang-kurangnya orang yang membaca tu tahu lah kita yang komen.. :)


dan lagi satu perkara yang sangat penting..! mengeluarkan idea ataupun pandangan kita tu x salah.. tapi biarlah berpada-pada kalau nak komen tu.. jangan sampai mengeluarkan kata-kata yang kesat mahupun menjatuhkan maruah orang tu.. kita ni manusia, ada akal.. nak komen pun, buat cara manusia ok.. dan kalau rasa nak juga komen yang menjatuhkan orang lain ni, guna profil.. letak gambar dekat komen tu.. barulah orang kata berani kerana benar.. ni kalau setakat komen tapi guna "tanpa nama" baik x payah.. buang masa dan tenaga anda je kan.. :)

apa-apa pun mirul menulis bukan nak kumpulkan musuh.. "rambut sama hitam, hati lain-lain" kalau rasa mirul menulis benda yang salah, tegur.. manusia macam mirul ni banyak lupa.. kadang-kadang kena ingatkan.. okey.. :) insyaALLAH kita akan sama-sama memperbaiki kesilapan diri.. buat apa yang patut dan tinggalkan apa yang x perlu.. :) wasalam..~

3 ulasan:

Firdaus Life berkata...

hehe anonymous komen. Sangka baik maybe dia takde akaun blogger. hihi

Pit Kassim berkata...

no offense... aku rasa mcm x salah nak bg pandangan...
itu bergantung kepada hak individu...cuma org yg di komen tu boleh menerima atau tak...
mereka dah lalui semua perkara tu dlu...
bukan salah dowg gak dowg tak dpt result yg bagus... dah bukan rezeki...
kadang2 sstgh org ni belajar hampir setiap mlm...kadang2 sstgh org blajar sehari je dah boleh buat dan dapat result yg cemerlang...
ni berbalik kepada komen2 isu ptptn yg sebelum ni...
tapi usaha tu tangga kejayaan...memang betol jugak apa yg hang cakap...takde benda pown yg salah...
tapi kena ingat jugak result gempak tek menjamin pekerjaan yg bagus... bergantung pada takdir dan usaha utk ssorg tu dalam mnentukan hidupnya..

dalam kes ptptn tu riba mmg ada...tapi kita tak bnyk pilihan lain selain meminjam dari dia...sama la kalau kita pinjam duit kat bank nak bayar keta n rumah...tetap ada riba jugak..
yg perlu ditegaskan di sini adlah hutang... perlu di langsaikan..

kerana mafhum hadis ada mengatakan pada satu ketika dulu ketika ada ssorg telah mati,lalu nabi bertanya sebelum beliau solat jenazah ke atas jenazah tersebut..
adakah si fulan ada berhutang dgn ssiapa? kalau ada aku tidak mahu tunaikan solat jenazah ke atasnya,kalian saja yg uruskan...
begitulah mafhum hadis yg baru2 ni aku ada dgr kat tv..

Farhan Yusuf berkata...

anonymous...pemalu kut tuh ouhh ecehcehceh..