expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Khamis, 2 Mei 2013

Betul ke matrikulasi ni susah..?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha mengasihani..

ASSALAMUALAIKUM w.b.t..

jwab ye salam mirul ni, tak jawab dosa.. jawab dapat pahala.. insyaALLAH amin.. ^_^V  alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana masih diberi peluang untuk bernafas di muka bumi ini.. diam x diam dah nak dekat 5 bulan jugak mirul x update apa-apa dekat sini kan, rasa macam janggal pulak tiba-tiba.. hehehe.. apa-apa pun dalam entry kali ni mirul nak kongsi dengan korang semua tentang beberapa perkara dan persediaan awal bagi adik-adik yang bakal masuk ke alam matrikulasi..
okey..! ramai orang cakap matrik ni susah.. kalau korang masuk, memang boleh menangis lah susahnya.. hahaha.. setiap kali mirul dengar orang cakap macam tu mirul dalam hati tergelak je.. siapa cakap matrik ni susah..? sebenarnya senang je lah.. ini serious..! kalau susah x ada yang dapat 4.00.. kalau susah masa sem satu tu dah beratus yang kena tendang sebab gagal.. huhuhu..

mirul dulu kalau nak tahu hampir gagal masa SPM.. mana x nya, dulu dekat sekolah malas belajar, banyak main, banyak sertai aktiviti sekolah sampai lupa nak belajar.. bila nak SPM baru sibuk nak ulang kaji.. masa tu dah terlambat dah dik oi.. huhuhu.. sebab tu bila dapat masuk matrik, walaupun untuk ambilan kedua, mirul bersyukur sangat-sangat..! siapa sangka budak yang ada 2 E masa SPM dapat masuk matrik kan.. masa tu memang ALLAH je lah tau apa yang mirul rasa..
dan dekat matrik bermula lah satu lembaran baru buat mirul.. dulu masa SPM matematik tambahan dapat E.. markah kalau setiap kali ujian x pernah lepas 20.. hahaha.. bila masuk matrik, mirul takut benda yang sama berulang.. jadi mirul belajar betul-betul.. dengan berkat usaha dan doa semua, alhamdulillah dapat jugak A masa tu.. :) sebab tu lah mirul cakap, dalam dunia ni mana ada benda yang senang.. matrik memang susah, susah bagi mereka yang MALAS..! yang x pernah sedar bahawa belajar tu penting.. huhuhu.. 

dekat mana-mana pun kalau kita jenis yang malas belajar, memang susah lah.. matrik bukan sekolah.. setiap hari kita akan belajar benda baru, dalam seminggu 1 bab dah habis.. kadang-kadang kurang dari tu pun ada.. huhuhu.. dengar macam susah, tapi kalau kita ikhlas belajar kerana ALLAH, kita pandai atur jadual belajar kita, insyaALLAH boleh punya..! lagi-lagi kalau korang amik kos perakaunan, gerenti boleh score punya.. hehehe.. ^_^V

Tips nak berjaya..!

kalau adik-adik pergi mana-mana institusi pengajian tinggi pun semua orang akan cakap susah.. makin lama kita belajar memang makin susah lah tahapnya.. x kan lah dah masuk matrik pun nak belajar tahap sekolah lagi kan. mana adil.. huhuhu.. sama jugak macam matrik.. dulu kalau dekat sekolah belajar yang basic-basic je, bila masuk matrik kita akan dibawa ke dalam sikit, makin details.. bagi sesetengah orang mungkin nampak susah, tapi kalau betul belajar insyaALLAH senang je.. :)

antara tips nak berjaya, x kira lah dekat mana-mana pun kita belajar, matrik ke, poli ke, diploma ke, giatmara ke, mana-mana je lah yang penting kena selalu amalkan 3 perkara ni : usaha+doa+tawakkal.. hehehe.. USAHA kita kenalah setimpal dengan target kita.. kalau kita nak 4.00 kenalah usaha banyak sikit.. kalau nak pointer tinggi, tapi usaha x ada susah jugak kan.. jadi usaha kena sama dengan target..!


DOA.. lepas dah usaha dengan sebaik mungkin kita kena lah berdoa kepada ALLAH supaya apa yang kita usahakan tu memperoleh hasilnya.. doa supaya kita dapat keputusan yang baik dan dngan keputusan tu kita akan menjadi semakin dekat dengan ALLAH.. bukan semakin jauh dari-NYA.. :) dan yang paling penting as a muslim, SOLAT jangan tinggal..! ini penting..! :)

dan yang terakhir tawakkal.. lepas kita dah usaha, dah berdoa serahkan segalanya pada ALLAH.. kadangkadang kita dah usaha macam orang gila, tapi x dapat keputusan yang baik.. hati kena redha, mungkin ada hikmah semua ni.. kalau dapat keputusan yang baik pun jangan bongkak, sebab tu semua ujian ALLAH untuk dia lihat, sama ada kita ni bersyukur x dengan apa yang diberi.. hurmm..

mirul pun banyak lagi kekurangan dalam diri ni.. kadang-kadang belajar bukan niat kerana ALLAH, niat sebab nak exam je.. huhuhu.. tapi alhamdulillah lah, pemegang dekan dua kali ini akan selalu belajar perbetulkan kesilapan diri dan akan cuba untuk jadi yang terbaik di masa hadapan.. sebab tu ada pepatah cakap, kita x akan pernah sedar selagi kita belum gagal.. jadi belajarlah dari kegagalan dan kesilapan kita sebelum ni.. peace no war.. wasalam..~

2 ulasan:

Piqah Bagus berkata...

betoi3! yang penting usaha! tapi lepas tu tawakal dan doa sbb Allah lebih tau apa yg terbaik kan mirul :p

Tanpa Nama berkata...

wow..sy terharu blia bc abg dpt add math e blh dpt a kat matrik..subhanallah...sy pun mcm abg jgk.result spm add math je y dpt d..semangat nk masuk matrik..sy dpt kolej matrikulasi selangor pdt..bestnye